Köpa USDT via Trijo?

Om jag har en kinesisk leverantör som vill ha betalt i USDT, vad innebär det? Jag har läst mig till att flera här på forumet rekommenderar Trijo. Kan jag sätta in pengar från ett vanligt svenskt bankkonto till mitt Trijokonto och sedan köpa USDT för att betala min leverantör?

Jag har aldrig handlat med krypto innan och är inte så sugen egentligen.

Är USDT MiCA compliant (eu:s nya direktiv inom cryptohandel)? Vet att alla legitima europeisk crypto exchanges bör ha plockat bort den innan MICA träder i kraft fullt ut nu i juli.

Du får nog söka dig utanför EU:s gränser för att köpa USDT tyvärr.

Att det känns som en aktör som kanske inte har helt rent mjöl i påsen?
Jag hade inte beblandat mig med sånt där om jag inte själv aktivt använde krypto för handel/affärer.

Tack för input. Jag tänkte beskriva hur min transaktion gick till om någon annan eventuellt behöver göra samma sak.

Det handlar om en mindre provorder hos en ny leverantör. Jag startade ett konto på Trijo (väldigt snabbt och enkelt med BankID). Satte in 300 Euro på mitt Trijokonto med Swish - gick igenom omedelbart.

Sen använde jag dessa Euro för att köpa 350 USDC (alltså inte USDT som jag trodde först) vilket kostade €296.96 plus en avgift på €2.23.

Från leverantören fick jag adressen till tre olika plånböcker:
USDC-TRON
USDC-SOLA
USDC-ETH

Jag lyckades ta reda på att de USDC som jag köpt via Trijo tillhör USDC-ETH så jag förde över 300 USDC (ERC-20, på Ether blockchain) till min leverantörs adress. En avgift på 5 USDC tillkom.

Jag vet inte om jag gjorde rätt eller fel när jag förde över till leverantören, för det stod “Vi tillåter endast uttag till adresser som du själv äger. Vänligen bekräfta att den angivna adressen tillhör dig.” när jag klickade “Ta ut USD Coin”.

Det gick dock igenom utan problem, och leverantören bekräftade mottagen betalning.

Lite småkrångligt men inte så farligt. Sammanlagda avgifter ungefär 2.5%.

1 gillning

Så du var alltså tvungen att bryta mot avtalet för att överföra pengar till någon annan så därmed passar inte Trijo för betalningar.

Blockchain-tekniken öppnar för ett nytt sätt att göra överföringar. Jag har själv, trots goda kunskaper i området, varit skeptisk så länge kurserna på diverse varianter gått upp och ner.

Dessa stable coins, t ex usdc adresserar det problemet enkelt uttryckt. Jag är nyfiken på att börja använda denna teknik nu. Mest för att lära mig mer. Det som jag tycker är svårt att avgöra är om t ex en svensk e-kr är bättre än att köra en kryptovaluta som ett företag backar upp med dollar eller guld.