Kort räntefond istället för sparkonto med ränta?

Jag har pengar på sparkonto med ränta. Som bäst var räntan 3,8%, nu är den på väg nedåt och jag funderar på om man vågar investera de i Avanza Räntefond Kort istället eller är det dumt när jag behöver ha pengarna närsomhelst egentligen? Hur stor är risken med Avanza Räntefond Kort egentligen?

Finns ingen riskpremie över sparkonto i denna fond. Bara -100% teoretisk nedsida.

Jag har de senaste dagarna suttit med precis samma tankar men beslutat följande.

Kommer ha kvar min nuvarande buffert på sparkonto men majoriteten av nysparande till bufferten kommer sättas in på spiltan räntefond Sverige som är en korträntefond.

Varför? Räntan går ner på sparkonto och jag tror pengarnas värde bevaras bättre i räntefond. Samtidigt har jag kvar nuvarande buffert på sparkonto som en trygghet. Får därmed både och.

1 gillning

Moank har 3,95% ränta på rörliga.

Med tanke på att den nedåtgående räntetrenden även kommer påverka korträntefonder, plus att räntefonder ger en variabilitet som kan slå negativt, skulle i alla fall jag prioritera sparkonto. Vill du inte låsa på t ex 3 månader med 3,85% (Brocc, Serafim finans) så finns det fortfarande rörliga sparkonton på 3,95% (Moank).

EDIT: När det gäller sparkonton så kan fasträntekonton vara extra attraktiva när räntetrenden är nedåtgående. Själv skulle jag t ex hellre satsa på 3,85% under tre månader än rörligt 3,95% just nu.

Räntefond går upp när räntan sänkas om jag inte gör en ordentlig tankevurpa. Men det är samtidigt i teorin och fler saker påverkar.

Du tänker på långa räntefonder. Detta gäller inte för korta räntefonder. Jag pratar generellt, det finns mer detaljer både för korta och långa räntefonder.

1 gillning

Räntefond kan ligga i ISK, vilken gäller inte sparkonto.
Det kan ger en skatt fördel och därmed högre vinst (ifall bägge har samma ränta)

Som @Kanske påpekade gäller det i större utsräckning långa räntefonder. Det är också bra att tänka på är att förändringen av fondens värde inträffar redan när marknaden börjar förvänta sig förändrad ränta. De räntesänkningar alla förväntar sig kommer att ske under den närmaste tiden har alltså redan påverkat räntefondernas värden.

1 gillning