Korta aktier på X-dagar?

Med tanke på att utdelningsaktier ofta tappar i värde på X-dagar, vore det inte i snitt en vinst att lägga sig kort vid stängning dagen innan, och sedan gå ur den positionen i slutet av X-dagen? Alternativt, stämmer det inte att utdelningsaktier oftast tappar i värde på X-dagar?

Är tyvärr ingen säker affär då du är tvungen att betala utdelningen när du får den till den du lånat aktien av.

Finns en liten FAQ på NN om det:

1 gillning

Tack, det finns inga genvägar helt enkelt, som vanligt. :slight_smile:

Precis, hade det funnits ett enkelt sätt att tjäna extra pengar på i samband med utdelningar hade alla redan gjort det.

1 gillning

Jag har gjort en x-dags-trade några gånger, nu senast i SSAB. Men det är lite tvärtemot det upplägg du funderade på. Jag går lång istället.

Kriterierna ser ut ungefär så här:

1. Jag ska tro på bolaget på både lång och kort sikt.
  2. Tidigare nedgångar vid x-dag ska ha återhämtats inom högst 3 månader.
  3. OBV och RS ska vara positiva dagarna före x-dag.
  4. Rapport ska inte ligga för nära i tid efter x-dag (undantag om jag tror rapporten kommer vara stark)

Är kriterierna uppfyllda så kan jag köpa hävstångsinstrument (mini futures) på x-dagen eller dagen efter och hålla tills kursen återhämtat sig (eller nästan återhämtat sig).

SSAB-traden tog längre tid än beräknat men sålde på plus 60% nu i veckan. Trevlig liten vinst :slightly_smiling_face:

1 gillning