Tele2 - grovt felprissatt idag?

Enligt info tidigare skulle Tele2 ha sin X-dag idag vilket innebär att deras utdelning på 16,40 skulle “räknas bort” från aktiekursen.
Men igår tog man beslut under årsstämman att man har x-dag 2:a maj istället.
Trots det sjönk Tele2 med runt 20 kr nu på morgonen.
Finns inga andra nyheter jag sett som skulle motivera ett så stort tapp.

Så frågan är har marknaden missat detta och sänkt aktien trots att det inte är x-dag idag? Eller vad händer? :smiley:

Hittat följande från stämman:
“The record date for the first dividend payment of SEK 3.40 per share was decided to be 2 May 2022”
Ska man kanske tolka det som att det är första dagen utan utdelning och att man inte flyttat x-dagen? I så fall är det inget konstigt med kursen förutom att den sjönk mycket mer än utdelningen.

Det som triggade mig först var Nyheten från “Cision”:
“Som avstämningsdag för den första utbetalningen av utdelningen om 3,40 kronor per aktie fastställdes den 2 maj 2022”

Möjligt jag missförstod den.

“Tele2 handlas idag utan rätt till utdelning” (Avanza)

Grafen blir lite missvisande pga detta. Hur löser man det på enklaste sätt?

Jo, vet vad som står på Avanza med mera, men kolla mitt andra inlägg.
Grafen är inte missvisande utan man kan istället titta på grafer som inkluderar utdelningar om man vill få med dem.

Var hittar jag grafer som inkluderar utdelningar?

Du kan till exempel hos Avanza lägga till en graf att jämföra mot. Då kan du kolla på Tele2 och lägga till grafen Tele2 (Återinvesterad) och få med hur det ser ut om utdelningen återinvesterades vid utdelningen,

1 gillning

Hmm… något verkar skumt…

Ok, nu ser jag det. Tack!

Ny på aktier, har bara handlat fonder sedan urminnes tider men vill gå vidare för mer adrenalin.

Finns det något sätt att inkludera utdelningen när jag listar aktier utifrån prestation?

Den kan inte hantera återinvesteringen när du tittar på dagens graf. Gå ut till 1 år eller liknande.

Maila Avanza och fråga, för på siten är det iaf tydligt att den handlas utan utdelning idag…

Det är inte vanligt att man tittar på sådana grafer till vardags. Man utvärderar en aktie baserat på deras redovisning och framtidsutsikter. Då hjälper inte historiska grafer med utdelning. Men en del tittar ju på graferna och tycker en aktie blivit billig då den gått ner vilket blir fel på många sätt.
Så tips är att utvärdera bolagen på deras nyckeltal och framtidsutsikter och inte blint titta på grafer.

1 gillning

Jag sysslar mest med fonder och då är momentum och trend det intressanta för min del. Aktier har ju också trend och momentum och om det är applicerbart på fonder borde det också vara det på aktier. Så här långt, vilket inte är långt alls, har det visst sig ha bäring.

Men det stör mig lite att det blir svårare att sortera aktier när urdelningen skiljs av och kursen faller motsvarande. Jag försöker bara hitta en lösning på det.

Varför skulle det vara fel att dra en slutsats att en aktie är billig när den gått ner? Saab var jävligt billig och hade gått ner länge, om det inte är motiverat i kronor och ören kan man räkna med det kommer gå upp igen.