Avkastning inklusive utdelning

Går det att se en akties totala utveckling inklusive direktavkastning någonstans?

Det kan också finnas på bolagets egen webbsida under “Investor relations / IR” och sedan “Om aktien”.

Toppen, tack!

En annan fråga på samma tema. Om en aktie går ner 9% och den har en direktavkastning på 8% betyder det då att jag bara gått 1% back?

Om du kollar på aktiepriset exklusive utdelning och du har fått en utdelning på det ja.

Men det spelar ingen roll för totalavkastningen om bolaget delar ut.

Om ett bolag ska dela ut 1 kr per aktie och bolaget handlas till 11 kr per aktie. När utdelningen sen sker kommer aktiekursen direkt gå ner till 10 kr. Eftersom då finns inte de pengarna (motsvarande 1 kr per aktie) inte kvar på bolagets konton.

1 gillning

Tolkar man det så?

Jag tänker mer att en aktie avspeglar marknadens förväntningar på företaget. Inte hur företaget går just nu.

Klart är att det brukar sjunka på Xdagen med ett värde som motsvarar utdelningen. Men det är ju tyvärr marknaden som styr. Lite svårt att få till det då det är framtiden man ska titta på (anser jag).

Vad anser resten?

Kan du förklara vad du menar, för jag förstår inte om du invänder mot något jag skrev eller inte? Eller vad om så var fallet?

Jag menar mest att är det så marknaden ser det? Att då värdet på aktien minskar med utdelningen för att en del i kassan försvinner?

Lite förenklat tänker jag att vara för att ett företag går back så betyder det inte att värdet på aktien är noll, eller minus (vilket inte går). Eller att det är så att ett företag som tjänar mycket ett högt värde bara för det. Alltså. Lite svårt att skriva och förklara. Bara jag som är nyfiken på hur andra ser på det.

Ja, så är det. Dela upp bolaget i två delar. Bankkontot där pengarna till utdelningen ligger på och resten av bolaget.

Utdelningen betalas ut.

Det som är kvar är resten av bolaget. Kontot för utdelning är tomt.

Så värdet på bolaget minskar momentant med pengarna för utdelning när brytpunkten för utdelning sker.

Sen kommer ju såklart marknadens värdering av resten av bolaget förändras med varje aktieaffär, så kursen du ser kommer såklart att vara mer volatil än bara utdelningspengarna. Men utdelningen förändrar värdet på bolaget med exakt sin storlek.

1 gillning

För professionella investerare är det som Nightowl beskriver.
Dock kan det vara så att de som inte läser på om bolaget och dess balansräkning och endast kollar på aktiekursen och P/E talet tycker aktien är billig :person_shrugging:

2 gillningar

Jag har en hel del utdelningsaktier i en särskild portfölj. Rörelsen på ”x-dagen” (”excluding dividend”) är en kombination av den avskiljda utdelningen och den rörelse som aktien har på grund av andra marknadskrafter.

En aktie kan öka på x-dagen, den kan minska nästan exakt vad utdelningen var på och den kan minska mer än vad utdelningen var på.

Om det är ett bolag jag tänkt öka i så brukar jag passa på att köpa på dippen. Jag tror att Volvo gick ned en bit mer än utdelningen i veckan. Då passade jag på att köpa lite till. Många gånger studsar det upp dagen efter.

Oftast använder jag utdelningen till att gå in i något annat bolag där jag inte redan har exponering.

1 gillning

Om jag fattar dig rätt så kan man alltså känna sig lite mer optimitisk om ens aktie gått ner och samtidigt har en direktavkastning på ungefär samma %?

Bara om hela nedgången kommer på dagen som aktien handlas “exklusive utdelning”.

1 gillning