Kostnader för bil/bilar och transporter

Jag är inne på att enda sättet att göra en helt rättvis beräkning är att jämföra alla innehav mot att inte ha några transportbehov alls. Dvs man har hela livet inom promenadavstånd och går dessutom barfota så inga kostnader för strumpor eller skor :slight_smile:

Sedan får man räkna alternativkostnader för både kapital vid köp, lånekostnader, samt även varenda stor och liten utgift i månaden som missat månadssparande. Det borde väl ge en rättvisande bild?

Edit: Fast då kan jag ju inte sprida ut kostnader som köp av vinterdäck eller lackförsegling, etc som en månadskostnad över perioden. Så det blir ännu krångligare…

Edit 2: Jag ger upp. Det blir för komplicerat en onsdag förmiddag. Och förlåt @Radero_Davidsson för kapning av tråden

1 gillning

Det är knappt jag vill tänka på :smiley:

V60 D5 -2011
Köptes för precis 7 år sedan för 195 000 och hade då gått 6400 mil, nu 16000.
Värd ca 70 000:- nu = 125000:- i värdeminskning.
Fördelat jämnt på den tiden blir det 1500:-/mån.

Vad det gäller service har jag ingen statistik, men jag vet ungefär vad det kostar då jag gjort jobbet själv. Bränsle har jag inte statistik för hela perioden, utan bara sedan maj 2020. 2021 är alltså det enda hela kalenderåret jag har statistik på:
1020 Mil körda (Hemarbete under Corona…),
Bränslekostnad 12442:- = 1037:-/mån
Värdeminskning: 1500:-/mån
Service ca 1500:- för delar, en gång per år = 125:-/mån.
Skatt: 2700:-/år = 225:-/mån
Helförsäkring: 425:-/mån
Däck - bilen äter en del däck, men jag har tillgång till däckmaskin och har i vissa fall köpt begagnade däck. Utslaget på 7 år har jag köpt 2st Nya vinterdäck = 3000:-, 4st begagnade vinterdäck = 500kr (kap!), 8st sommardäck = 10000:- och en uppsättning begagnade fälgar med hyfsade sommardäck = 4000:-. Totalt 17500:- / 7 år (84 mån) = 210kr/mån
Reparationer under de 7 åren jag haft bilen:
2st hjulinställningar, totalt 2200:-
Byte kamrem i förtid p.g.a skada 4700:-
2st framhjulslager (SKF) 1900:-
1 komplett uppsättning bromsar (skivor och klossar) + en uppsättning fram = 2500:-
2st bromsok + bromsslangar bak: 3600:-
2st bilbatteri: 3500:- totalt
Totalt 18400:- = 220:-/mån

Har även bytt en vindruta som var sliten, men den hade också släppt i limningen vilket gjorde att Volvo tog det på goodwill trots att bilen var närmare 10 år gammal då (känt fel).

Med service, däck, reparationer och värdeminskning utsmetat jämt över alla sju åren, och bränslekostnader specifikt för 2021 kostade bilen alltså i snitt 3745kr/månad inkl bränsle. eller 44kr/mil

Kalkylen är lite förenklad då större delen av värdeminskningen egentligen var de första åren efter köpen, räntekostnaden för den delen av köpesumman som jag lånade till inte är medräknad, men ändå en hyfsat noggrann sammanställning skulle jag säga.

1 gillning

Jag brukar räkna per mil i vanliga fall men nu har distansarbete under covid och bränslepriserna skapat en skev kurva.

Men, 15000 i inköp för nio år sedan, 700 mil om året, ett snitt på 5000 om året i service, reparation och besiktning och nya däck när det behövs samt försäkring… Tidigare låg jag länge på 20 kronor milen ungefär. Nu är jag väl närmare 25. Men då räknar jag iofs med en värdeminskning ner till 0 kronor.

Per månad: ca 1666:-

2 gillningar

Yes det är mycket och har inte heller reflekterat över helhetssumman förrens du nämnde den🙈 men under den tiden har jag bytt motor på ena bilen pga bristande service av förra ägaren, nya dubbdäck till båda, nya fjädrar och stötdämpare till båda bilar(känns som att åka i ny bil nu) även bytt kamrem på båda. Om jag skulle lämnat in för dem här reperationerna och alla andra så kanske arbetet skulle gått på 80.000 minst. Mer lönsamt hade ju varit att bara rep det nödvändigaste men tycker samtidigt det är roligt. Jag räknar med att stora reperationer framöver inte kommer komma men man vet aldrig.

1 gillning

Just det det kan man göra, men för att få rättvis bild mot leasingbil så vill jag ha stora bilar som passat, v90, v60 etc och då springer den kostnaden iväg😊

Eftersom du tycker att det är roligt kan man kanske inte se det som en kostnad men om jag skulle vara i samma situation skulle de 170000 absolut räknas som en kostnad eftersom jag aldrig skulle göra det själv.

Då känns det plötsligt inte särskilt dyrt att köpa en ny bil!

2 gillningar

Jag har två exempel för våra bilar, ett med billån och ett med privatleasing. Alternativet med billån blir med dagens begagnatpriser lite missvisande men intressant ändå att se hur det kan slå beroende på vad du får betalt för bilen när du säljer den. Med ett mer realistiskt långsiktigt restvärde slår det flera tusen kronor på månadskostnaden för alternativet med billån.

Exempel 1:
Billån, 1500 mil/år
Kia Optima laddhybrid
Årsmodell 2019, inköpt 2020.
Inköpspris 2020: 300 kSEK
Försäljningspris 2022: 280 kSEK

Värdeminskning: 840 kr/mån
Ränta: 400 kr/mån
Skatt: 30 kr/mån
Försäkring: 194 kr/mån
Drift (el+bensin): 820 kr/mån
Service/rep: 350 kr/mån
Däck: inkluderat i inköpspris
Alternativkostnad (60000, 2 år, 6%): 310 kr/mån

Totalkostnad: 2944 kr/mån

Exempel 2:
Privatleasing, 1000 mil/år
MG ZS EV
Årsmodell 2021

Privatleasingavgift: 1990 kr/mån
Skatt: 30 kr/mån
Försäkring: 184 kr/mån
Drift (el): 290 kr/mån
Service: 0 kr/mån
Däck: 190 kr/mån

Totalkostnad: 2684 kr/mån

1 gillning

Hänger inte med riktigt med exemplen. Är de tänkt att jämföra mellan varandra eller är de dina kostnader hittills?
Vart får du alternativkostnaden på 60 000 kr från?
Gällande däck för exempel 1, blir ju missvisande att inte räkna med någon däck kostnad eller har du tänkt att du ska sälja bilen före däcken behöver bytas?
Ena bilen är på 1500 mil och den andra på 1000 mil

Så är det, för den som tycker om att köra endast och inte greja själv tror jag det lönar sig med ny/leasingbil. Efter 12k mil eller 8år försvinner ju försäkringsskyddet (trygg hansa) för haveri på motor, växellåda, klimatanläggning och el. Ganska fast kostnad på värdeminskning👍🏻

Nej, det är ingen jämförelse bilarna emellan utan enbart våra faktiska kostnader som svar på TS fråga om att se andras kostnad för bil inkl. allt.

Alternativkostnaden är för kontantinsatsen på 20%, alltså den uteblivna avkastningen på 60000 under 2 års ägande.

Sommar- och vinterdäck följde med vid köpet i exempel 1. Jag sålde bilen i dagarna och har inte köpt nya under tiden, alltså faktisk kostnad.

Äger ingen bil själv, men jag delar bensinkostnaden för ärenden och resor till sommarstugan med min mamma. Brukar bli cirka 3000 - 5000 kr per år.

Ärenden och resor inom stan brukar jag göra med min elrullstol. Sätter av 20 kr per resetillfälle för servicekostnader och även som ett sparande till den dagen den inte går att åka med mer och jag behöver köpa en ny.
Gissar att den kostar ett par kronor per resa i el.
Inköp var gratis för mig, fick ekonomisk hjälp från en stiftelse och från en FB insamling.
Stolen kostar annars cirka 35 000 kr.

Nödlösning är att åka färdtjänst, men det är ofta en plåga för mig som är hjärntrött och känslig för ljud och vissa dofter. Det är också ett lotteri om man kommer fram eller inte. De kostar mellan 20-40 kr enkel resa, inom city.

Så utslaget på ett år så lägger jag cirka 8 000 kr på transporter, något mer om jag åker någon långresa med tåg eller buss.

3 gillningar

Undrar.
Varför vill man ha lackförsegling på en leasad bil? Poängen med den är väl att bevara andrahandsvärdet?

1 gillning

Kanske för att man trivs med att åka i en fin bil och vill ha den mer lättvättad.

1 gillning

För mig finns det flera skäl till det. Bland annat det som Tomas nämner om fin och lättvättad bil, men min främsta orsak är att det är någon annans bil som jag får hyra och jag anser att man ska vara mer rädd om andras grejer än sina egna. :slight_smile:

2 gillningar

Vi leasar en elbil (Polestar 2) för 5800kr/mån, laddar hemma för ca 300-400kr/mån och skatten ligger på 30kr/mån

Hamnar på runt 45kr/mil

1 gillning

Har uppdaterat 2022 års kostnader. Dem kostade lite mer detta året pga mer mil samt högre bränslepriser :slight_smile:

Nu har jag uppdaterat 2023 års siffror :grinning: Hur ser det ut för er?

1 gillning

Får jag fråga var du leasar ifrån? Har ingen bil i dagsläget, men om jag får huset jag tittade på idag så hoppas jag att jag snart behöver en :slight_smile:

Bilen i exemplet leasades från Hedin bil under perioden då man fick klimatbonus. Det är dessutom ett lanseringspris för MG ZS så det var väldigt lågt redan då. Med räntehöjningar så ligger kostnaden nu på ca 2700 kr/mån. Att hitta en ny elbil för det leasingpriset är svårt i dagsläget.

Är man intresserad av privatleasing till lågt pris så får man nog titta på en liten bensinbil just nu. Ett annat alternativ kan vara att man tittar på att ta över ett leasingavtal där man fortfarande kan dra nytta av klimatbonus som beviljats på en elbil som är något år gammal.

Tack för svaret :slight_smile: