Kristallkulan för 95 år sedan förutsåg: världskrig, it-bubbla, kuba-kris, pandemi - skulle du investerat?

Värt att alltid komma ihåg…

95 years ago, your crystal ball reveals: Russian debt default, LTCM fail, DotCom implosion, 9/11 attacks, financial crisis and great recession, pandemic killing millions, 3 market crashes. Would you put your money into stocks? No? You missed a 10X return.”

Källa: Harold Evensky…

11 gillningar

Bara fortsätta investera, trägen vinner det här rejset iaf.

1 gillning

Om kristallkulan förutsåg allt det där, så hade man ju bara bytt över till BEAR-exponering i rätt tid och fått ännu bättre avkastning :slight_smile:

Men om antagandet var att man bara fick reda på att det skulle hända, men inte när, så är det ju ändå lite missvisande tycker jag. Frågan är ju “Would you put your money in stocks?”, men alternativet utelämnas ju. Många delar av den visade perioden har haft ganska hög inflation. Jag vet att mina föräldrar berättat om hur de band ett sparkonto på några år till 15% ränta (!).

Så man borde haft med en annan linje som visade avkastningen på ett rimligt alternativ till “Stocks”, kanske den riskfria räntan eller kanske 5-åriga stadsobligationer eller något :slight_smile: Zoomar man ut till “bara” 20 år så har ju t.ex. AMF Räntefond Lång gett +125%. Hade man investerat i den så kallade “dumma stenen” guld senaste 20 åren så hade det istället gett runt 400-500%, alltså bara dessa 20 år.

I och för sig, med facit i hand, så hade man ju ändå tjänat mer på aktier än på räntor, men skillnaden hade blivit mindre.

1 gillning