På förekommen anledning: Kan man utmäta husdjur? De kan ju vara värdefulla.
Hur är det med att låna ut bil båt etc till någon som står i skuld? I vilka fall kan kf ta min bil/båt etc för en “låntagares” skuld? Läser ibland om fall men man vet ju aldrig om mer ligger bakom
Bra fråga! Hittade det här på deras webbplats:
Vi gör en bedömning av om bilen tillhör dig. Även om bilen är registrerad på en annan person kan det vara du som äger den. Uppgift om registrerad ägare är inget bevis på vem som äger bilen. Att du har bilen hos dig är ofta tillräckligt för att vi ska anse att bilen tillhör dig. Vi kan därför utmäta bilen.
Frågan är hur godtycklig den bedömningen är? ![]()
- Vilken/vilka är typ personerna som hamnar hos kronofogden?
- Vilken är den vanligaste privatekonomiska orsaken till att man hamnar hos dem? (arbetslöshet, skiljsmässa, beroende etc)
- Vilken är den vanligaste räkningen som hamnar hos dem?
- Ser de någon samhällstrend att det är nya fenomen som gör att fler (?) hamnar hos dem? (Min misstanke SMS lån)
- Procentuellt av befolkningen, har andelen av befolkningen som hamnar hos dem ökat eller minskat eller är det rätt konstant?
- Ökar fallen markant hos dem i lågkonjunktur eller är det relativt konstant över konjunkturcykeln?
Så jag håller där
spännande avsnitt!
Kan man kategorisera dem som hamnar hos Kronofogden på något enkelt sätt? Jag antar att det finns flera kategorier.
Vem betalar egentligen för skuldsanering? Är det avskrivningar hos fordringsägarna eller skattebetalarna?
Det är långivarna, inte skattebetalarna!
Man kan ju överklaga beslutet så har det blivit fel lär det korrigeras.
snabbköp på fakturor. främst kläder, smink o annat. unga tjejer 18-25 år
Är det för sent med frågor? Om inte vill jag höra dem prata statistik kring skuldsanering. Jag hörde siffror på nyheterna häromkvällen som gjorde mig lite förbryllad då jag tyckte de var så höga.
Har det blivit vanligare?
Ger folk upp för lätt?
Vad är vanligaste sättet att hamna där?
Är det vanligt att någon som genomgått skuldsanering hamnar i samma sits igen?
Beviljas hen ofta igen isf?
Minns jag siffrorna jag hörde rätt så söker uppåt 10000 årligen och det borde ju då i snitt landa på var tionde svensk någon gång i livet. Jag tyckte detta lät bisarrt högt då min bild är att skuldsanering fortfarande är belagt med mycket skam och att väldigt få ansökningar beviljas.
Men vad vet jag… så därav frågorna. ![]()
Tyvärr så är inspelningen gjord.
Ja, fler söker men färre blir beviljade.
Min tolkning var någon oförutsedd händelse i livet (skilsmässa, arbetslöshet, sjukdom, psykisk ohälsa).
Från deras hemsida:
Under 2021 ansökte 28 075 personer om skuldsanering, en minskning med 218 personer jämfört med rekordåret 2020. Även antalet beviljade skuldsaneringar sjunker något – från 12 011 personer år 2020 till 11 661 under fjolåret.
Anade det, men tack för lite info. ![]()
Men helt ärligt, 12000 personer som beviljas skuldsanering. Då är det ju fler än var tionde svensk någon gång under livet. Snarare neråt var åttonde. Det är ju närmast sjukt. Det måste väl i rimlighetens namn då vara många “återfallsförbrytare” tänker jag.
Jaja, jag får spekulera vidare.
Jag ser fram emot avsnittet oavsett.
Jag tror vi sa i avsnittet att ungefär vart tolfte barn har föräldrar som är i Kronofogdens register. Dvs i princip 3 per skolklass, vilket var fler än jag trodde faktiskt…
Vi pratade faktiskt inte om återfall, så det kan jag kolla upp med Amanda som vi pratade med. ![]()
Men i min värld är “prick i registret” och “beviljad skuldsanering” två helt olika ändar av ett ganska långt snöre. ![]()
Absolut. ![]()