Jag behöver er hjälp. Jag har skulder om ca 500 000 kr, följder efter våld i nära relation under många år. Idag bor jag själv med barnen och kommit på fötter igen. Bortsett från skulderna. Jag har utmätning om 12000 kr/månad, kommer ta många långa år att betala tillbaka. Lever drägligt men möjligheterna är så klart mindre med utmätning. Lägenheter, abbonemang mm. Jag fick ett samtal från banken där 300 000 ligger, de vill ta bort skulden från Kf, jag ska betala löpande till dem. men det finns ju forfarande ca 200 000 kvar. Jag har 42 000/mån.
Jag får de knappt att gå runt idag. Samtidigt som jag hellre betalt direkt till banken. Finns det möjlighet att göra lika med de andra skulderna? Kf kommer ju dra lika mycket trots mindre skuld. Hur ska jag tänka?
Välkommen till forumet, trots trista skäl. Skönt att du är ur relationen iaf.
Vilka räntor gäller här? Utan dessa kan vi inte riktigt tipsa.
Det är väl jättebra om du kan betala din skuld till kronofogden? Finns det då sparande så använd detta. Betalar du 50-60% av skulden sjunker ju avbetalningstiden med mer än hälften.
Då har du ut ca 30 och kronis tar 12. Det borde finnas 18 kvar och det är klart att den inte är superkul, men det borde inte vara så svårt heller (om du inte har typ fem barn och inget underhåll som betalas). Se över utgifter och liknande. Barnbidrag och nå’n form av underhåll får du väl också, eller är dessa inräknade i de 42?
Det är svårt att se hur du menar här. Har du en skuld till banken? Jag hade ringt och pratat med kronofogden för att få råd och frågat om hur det påverkar avbetalningstid etc. Men jag trodde i mitt stilla sinne att de hade möjlighet att tvångsförsälja eventuell KF om det nu fanns så mycket där.
Red ut så vi förstår så ska vi säkert kunna komma med några kloka inpass. ![]()
tillägg: Jag pingar in @arre för att se om han har nå’t klokt att bidra med.
Bra tråd och avsnitt att kolla på också:
Tack snälla! Jag fick ett mejl från banken, kring att de sökt mig och att de ville ta tillbaka lånet från Kf mot att jag betalar av direkt till dem. Jag ska kontakta dem imorgon.
Barnen är ff folkbokförda hos pappan därav inget underhållsstöd el barnbidrag. Jag har dragit de i rätten men ord står mot ord. Vet att de låter orimligt men så är det. Barnen får inte heller användas i de här sammanhanget. Har själv arbetat i socialtjänsten och jag har ändå svårt att förstå hur myndigheter bollar över och vrider sig kring våra lagar. SKV ”utredde” först boendet de tog 17 månader och då fick jag betala underhållsstöd trots att de bodde hos mig. Förlorade i förvaltningsrätten, överklagade osv. Lön 42000, får ut 18500 efter utmätning. Har Två barn, hyra 9900, studielån 1500, försäkring och billig telefoni, resekostnad (buss/tåg) till jobb 1500, jag brukar få ca 6000 över. Hade gärna flyttat men det är svårt att få lägenhet.
Jag har totalt 500 000 i skuld, banken erbjuder mig då att de tar tillbaka lånet och jag betalar direkt till dem istället. Jag vet ej ränta i dagsläget. De ska återkomma idag. Dilemmat är att jag har 200 000 kvar hos Kf. Minskar summan jag har i utmätning om skulden minskar med 300 000 eller det blir ingen skillnad. Isf innebär det att jag får utmätning plus betala lånet.
- hur stor sannolikhet är det att samtliga skulder går att förhandla om? Är det för sent?
- är det rimligt att gå med på att betala varje månad?
- med ett privatlån på min skuld hade jag kunnat betala av relativt snabbt om samma summa 10 000 hade gått direkt till respektive företag. Nu känns det som att skulden inte går ner trots så stor utmätning.
Jag har en bra lön och visst att skulderna är enorma men inte orimliga att betala med ett större lpn men det skulle jag aldrig få igenom.
Jag har pratat med banken. Vi har bokat in ett möte och diskutera min nuvarande situation. De erbjuder mig att lösa hela skulden mot ett lån hos dem. Mötet är för att se över kostnader, hyra, nuvarande inkomst mm. Först då kan de räkna på ränta mm.
Är detta ens möjligt, jag är i chock. Händer sånt här???
Jag har försökt på så många sätt men blivit nekad.
Vad är haken? Jag förstår ingenting!
Banken tycker att det är bättre att ränta hamnar hos dig än hos kronofogden och tycker att du inte har en hög risk. Om de vill att du använder en del av kf för att amortera en del av lånet kan det vara bra att ha en del kvar som buffert.
Vad menar du med de sista. Vilken buffert?
Tolkar det som att vissa uppfattat kf som förkortning på kapitalförsäkring, och att du där har sparpengar att betala en del av skulden med.
Kronofogden-KF
Den härliga känslan tog abrupt slut. Banken erbjöd att lösa samtliga skulder hos Kf och ge mig en månadskostnad om ca 6-7000kr.
Haken: medlånstagare
Men jag var lite glad för en stund iaf
Är det svårt att lösa? Går det att använda förälder, syskon? Du verkar ju kunna reda ut det rent ekonomiskt och 500 000 är väl ingen jätterisk för en nära släkting att ta på sig?
För min del hade situationen varit magisk, får mitt liv tillbaka. Dessvärre har jag ingen som jag vet om som kan vara medlåntagare. Mina föräldrar går runt på urkass pension.
Av de 12 000 kr du betalar varje månad till kronofogden, hur mycket är amortering och hur mycket är ränta?
Okej, jag förstår! Då är det ju värre… ![]()
Okej, men då står väl han för en större del också? Speciellt om du betalat underhållsbidrag tidigare. Idag får han väl istället underhållsstöd eftersom du är under utmätning.
Tråden är ju ingen vårdnadstvistfråga, men jag förutsätter att rätten tagit ett beslut som de anser vara det bästa för barnen, så vi kan lämna det där.
Ja, så fungerar ju beräkningarna när man har med KF att göra. Det är ju inte meningen att det ska vara en härlig tillvaro, utan att man ska göra rätt för sig. Jag säger det inte för att vara dryg utan för att du ska se det som att det ju finns en ljusning i andra ändan värd att kämpa för.
Jag såg uppföljningen. Har de gläntat på dörren så kan det ju finnas förhandlingsmöjlighet. Kan de låna till halva skulden utan medlåntagare kanske? Uttöm möjligheterna innan du ger upp. Naturligtvis bara om räntan är bättre än den du betalar idag.
Är detta en fråga? Den kan isf bara KF svara på. Men jag hade fokuserat på att ha en god relation med KF och inte strulat med banken i onödan. Du har en bra lön, du vet vad du har för utgifter och vad de löneutmäter. Det är den matematiken du har att jobba med. Fokus på att betala av skulden måste vara prio ett.
Om du ringer de du är skyldig pengar och tar ett sansat samtal så kan det absolut finnas öppningar. Men måla inte upp dig som ett offer utan visa handlingskraft och beslutsamhet. Är det vettiga ställen eller du betalat på skulden länge finns det bättre chans.
Hur menar du här? Det är väl det du gör via KF?
Återigen, det är en fråga till KF. Ring dem! ![]()
Med 12k i månaden så betalar du ju 144k om året. Hur mycket av detta är ränta och hur mycket dras mot skulden? Ta reda på sådana hårda siffror så kan både KF och kanske forumet chippa in lite positiva ryggdunkar eller konkreta tips.
![]()
De har sagt att de drar tillbaka lånen från Kf om jag löser medlåntagare. Hela summan ca 500 000 le
Jag kollar!!!
Tack snälla ni, jag har känt mig så ensam🥲…tack för respons, kommentarer och engagemang
En stor del av skulderna grundar sig i underhållsstöd. De jag menade är att barnens pappa vägrar skriva på flytt. Barnen har bott hos hos mig men folkbokförda hos honom. Det innebär att barnbidrag går till han och jag krävs på underhållsstöd. Ord stor mot ord.
Jag har aldrig fått underhållsstöd och rätten kan inte avgöra vem som ljuger och låter barnen vara folkbokförda på adressendeväxt upp. Hade han däremot flyttat och bott på en ny adress hade jag haft större möjlighet.
Jag har betalt underhållsstöd för barn som bor hos mig.
Okej, då förstår jag. Men har det varit uppe i rätten har de ju tagit ett beslut grundat på det som lagts fram. Då är det bara att gilla läget. Det är ju inte så att barn är nå’n sorts kassako precis…
Okej, trist läge. Men inget att göra om exet nu håller på sin version och ser nå’n vinst med att straffa dig. Det är ju samtidigt inte frågan här.
Lägg fokus på att prata med KF och i nästa steg med de du är skyldig pengar (jag förmodar att det som inte rör underhållet är andra långivare.
Jag ser inte hur jag kan svara på var och en av era frågor. Det är ingen vårdnadstvist. Barnen bor hos mig men är folkbokförda hos pappan.
Det är upp till mig att bevisa att de bor hos mig. Jag har bjudit hem Skatteverket, försökringskassan mfl för att de fysiskt ska se var tjejerna slänger sina kläder och äter sin frikost. men så jobbar inte dem. Samtliga myndigheter förstår men kan inget göra. Jag har betalt, barnen bor hos mig. Jag har aldrig fått underhållsstöd. Som ni skriver de är en annan tråd.