Vad finns det för alternativ för oss i Sverige (exempelvis genom Nordnet/Avanza) att investera i om man är ute efter att exponera sig mot krypto men inte vill handla valutorna direkt? Tänker mig fonder eller ETF/ETP’er som har en korg av de största valutorna.
För oss som inte är alls insatta i krypto men ändå vill exponera oss och hedge’a mot att inte ”miss out” bör det väl finnas något på spåret ovan? Gärna med så låg, eller ingen, förvaltningsavgift som möjligt.
Också intresserad. Jag hittade en sk tracker för bitcoin som jag använt i några månader men avgiften är hög, 2,5%. Så jag vill inte gärna investera för mycket i den.
Det finns lite olika certifikat på både Nordnet och Ava precis som @Teval skrivit redan.
T:ex här:
och här:
Om man tagit beslutet att ha kapital i ett av dessa certifikat rekommenderar jag att kolla årsavgift då dessa svänger en del mellan helt ner till 0,3% och helt upp till 3% (för de såkallade “fysiska” certifikat).
Vad angår säkerheten kan denna vara bra att ha som vägledning. Förvisso postats av ETC Group (en av de riktigt stora kryptocerfikatutfärdare), men kortfattad vill du inte att de underliggande tilllgånger lånas ut och tillgångerna bör vara “fysiskt uppbackade” hos en “säker” custodian.
Edit: Invesco’s Physical Bitcoin och Fidelity’s Physical Bitcoin kan du lägga till ovan. De har både fysisk uppbackning av tillgången samt tillåter inte utlåning så de är enligt vad jag kunnat ta reda på lika bra som dem i diagrammet som uppfyllar dessa 2 krav.
Jag själv sitter investerad i CoinShares XBT Provider Bitcoin Avanza . Känns dyrt mot andra alternativ. Vad rekommenderar ni istället? Är det värt att dra sig ur den och köpa något annat?