Innan folk blir galna över att någon funderar på att investera i crypto; detta rör enbart lekhinken för mig.
Vet någon här om det finns en billig indexfond för crypto? Var kan man handla den i sådana fall?
Innan folk blir galna över att någon funderar på att investera i crypto; detta rör enbart lekhinken för mig.
Vet någon här om det finns en billig indexfond för crypto? Var kan man handla den i sådana fall?
Finns några trackers hos Nordnet, det närmaste jag kommer på.
Tack! Vad jag förstår skiljer sig en tracker-fond, från en vanlig fond, på sätt att den bara handlas 1 gång per dag. Stämmer det?
Den största skillnaden är att en tracker inte behöver äga den underliggande tillgången överhuvudtaget. Du har en motpart (ofta en investmentbank) som lovar att du kommer få tillbaka samma avkastning som den tillgång de följer.
Om du till exempel läser prospektet för Avanzas “Guld Ava” så hittar du en lång lista med säkerheter som banken (Morgan Stanley) ställer upp som garant för att de ska kunna betala ut dina pengar. Säkerheterna i Guld Ava är aktier i framförallt svenska och tyska börsbolag. De har alltså inte köpt in något faktiskt guld.
Ok, och återigen, tack!
Det låter lite mer riskfyllt än att äga en fond, där man faktiskt äger de underliggande tillgångarna.
Fast risk är väl inga problem för dig om du nu söker kryptoinvestering?
Ditt påstående brister i logiken. Du kan förstå det genom att byta ut “crypto” i påståendet mot något annat som också innebär högrisk. Exempelvis en portfölj bestående av enbart aktier.
Jag jämför inte mer eller mindre stabila börsbolag med krypto, men eftersom du nu gör det lämnar jag tråden och tar logiken med mig.
Man kanske vill delta i kryptolotteriet men är inte bekväm med motpartsrisken i en tracker? I och för sig skulle jag vara mer bekväm med Morgan Stanley som motpartsrisk än med samtliga bolag och plattformar inne i kryptosvängen…
Hej
Microstrategy är ett bolag som investerar alla sina pengar i bitcoin kanske ingen crypto fond direkt men den har riktiga bitcoin i alla fall. vilket i min mening är bättre än en tracker
Microstrategy har lån/hävstång på sina bitcion så det är inte alls lika säkert. Där måste man hålla koll på balansräkningen för att veta om företaget har pengar i kistan. Jag skulle säga att det är mer sannolikt att Morgan Stanley har täckning för sin tracker än vad det är att Microstrategy har täckning för sina lån.
Jag har haft samma aspekter att tänka på och jag valde att investera i WisdomTree Bitcoin ETP på Avanza därför att den har relativt låga avgifter och att den är kopplad till och följer Bitcoins index. WisdomTree är en väldigt stor investeringsaktör och erbjuder även guldfonder och annat och har sitt huvudkontor i New York så de minskar risken för att de går omkull.
Ingen hävstång i ovan nämnda produkt.
Jag återupptar den här tråden.
Finns det någon reguljär kryptoindexfond? Då menar jag en vanlig fond som inte är börshandlad. De börshandlade drar iväg mycket courtage i förhållande till småsummorna jag handlar med. Jag vill nämligen veckospara (pga volatiliteten) några hundralappar åt gången. Då blir courtaget en stor andel.
Känner inte till något vettigt/billigt index. Finns någon robot som bygger upp och omfördelar ett eget index, typ https://www.hodlbot.io/ . Då springer nog avgifter iväg som attans imho.
Själv köper jag bitcoin dagligen istället, det är ändå 50% av marknaden