En fd kollega är nyss hemkommen från en kurs i personlig utveckling och försöker övertala mig att gå samma kurs. Den låter intressant men jag tänker att det bara är värt det om jag kan ta det som en företagsutgift. Kan jag det?
Från skatteverkets beskrivning ställer jag mig skeptisk. De nämner att det är problematiskt om kursen har inslag av allmänt intresse som är av värde för dig på det personliga planet, vilket denna definitivt har. På hans faktura står det “kurs i personlig utveckling”.
Dock hävdar han att ca 70% av deltagarna tog det som en företagsutgift. Flera hade fått den betald av sina arbetsgivare (stora seriösa bolag). Ingen hade ett yrke med uppenbar koppling till termen “personlig utveckling”.
Är det kanske så att även om det finns en problematik så är gällande praxis att såna här kurser godtas?
Man kan ta allt på bolaget, problemet är att motivera när skv granskar. Har du svårt att se kopplingen till ditt bolags vinst i kursen tror jag du redan svarat på frågan.
Precis. Det är skillnad att dra av det som friskvård och som en övrig kostnad.
Friskvård har egna regler som i och för sig har utvecklats under åren och kan vara knepiga. Här skulle jag säga att det är helt omöjligt att få in personlig utveckling.
Däremot är allt avdragsgillt så länge kostnaden är till för att företaget skall få intäkter. Här kan t.ex. vidareutbildning och fortbildning vara en avdragsgill kostnad. Däremot skall man se upp med utbildningar som ger dig som ägare en helt ny kompetens. Det är alltid kostnadens nytta för företaget som är nyckeln. Skatteverket har t.ex. slagit ner på företag där ägare låtit företaget betala en utbildning som är väsensskild från bolagets nuvarande verksamhet.
Så om jag sålde dessa kurser hade jag istället benämnt de som ledarskapsutbildning, chefscoachning, eller något liknande.