Hejsan!
Jag har nu tagit tag i mitt sparande och här om kvällen så köpte jag mina 4 första fonder. Jag tog tid på mig och gå igenom vardera fond, vilka de stora företagen som ingår är, historik osv. Det tog längre tid än förväntat. Nu till frågan.
Mitt startkapital som jag har att röra mig med när jag köper fonder ligger enbart på 20.000 kronor. Jag vet inte om detta är mycket lite är ett fullt normalt belopp att börja med, så då blir min fundering: Bör jag satsa på att köpa in mig i ett lågt nummer av fonder eller kan/bör jag köpa in mig på fonder så att jag täcker i stort sett alla marknader/regioner?
De fonder som jag har köpt hittills ligger i två svenska fonder, en global samt en asiatisk fond. Jag har lagt lika stora belopp i i samtliga förutom den globala, som har mest i sig. Missvisande kanske med titeln, då jag efter köp har 15.000 kronor kvar.
Jag kommer enbart kunna månadsspara ca 1000 kronor de näst kommande åren(fattig student). Med tanke på mitt startkapital och den summa pengar som jag kan lägga undan varje månad och att 1000 Kronor ju ska delas upp till de olika fonderna, så är det inga stora belopp som tillförs. Jag kommer förmodligen inte kunna utöka sparandet under den tid jag studerar så jag studerar extra utöver de 100% som man vanligen har som heltidsstudent. Möjligen kommer jag kunna tjäna ihop lite pengar vid sommarlov.
- Hur bör jag tänka i den här situationen?
- Hur hade ni gjort och varför? Förutsatt att ni är i samma situation.
- Ge gärna exempel.