Lämna bankuppgifter säkert?

Hej. Har skaffat ett konto i Revolut och vill göra en överföring från en utländskt tradingplattform. Kan det innebära bedrägeri-risker att lämna ut kort- och bankuppgifter? ( Ja jag är en osäker nybörjare i detta)

1 gillning

Jag använder Revolut, men endast för mindre belopp. De har varit i nyheterna det senaste året eftersom de jämfört med andra banker haft stora problem med bedrägerier, så jag skulle vara försiktig med att föra över större belopp dit.

Om du ändå skall föra över pengar så skulle jag aldrig lämna ut annat än mitt IBAN nummer - aldrig kort eller säkerhets detaljer.

2 gillningar

Tack för svar. Det handlar om en mindre summa. Kunde inte läsa artikeln du hänvisade till, den var låst. Har du erfarenhet av något annat sätt? Tradingplattformen vill helst föra pengarna till ett bankkort.

Jag hade inga problem med att artikeln var låst, men du borde kunna söka och hitta artiklar på andra ställen . Tror BBC har rapporterat en hel del om det.

Jag har aldrig haft någon föra över pengar till mig via mitt kort för annat än återbetalningar och har alltid använt IBAN så tycker det låter lite konstigt.

Använde du kort när du förde över pengar till plattformen?

Jag tror att Revolut tillåter att man sätter up temporära digitala kort, så om du inte har pengar på kontot du kan bli av med så skulle jag nog försöka med det om det inte finns något annat sätt.

1 gillning

Sökte på artikeln och har läst den nu. Ingen munter läsning precis. Låter klokt med endast Iban- uppgifter eller att använda virtuellt kort som sedan byts. Jag har bara en väldigt liten summa på kontot, men vill ändå känna mig säker. Tack för att du tog dig tid att svara.

1 gillning

Varför skulle du lämna ut kortuppgifer?
Platformen borde väl kunna göra en banköverföring och dina kontouppgifter är ju inte “hemliga”.

2 gillningar

Du har rätt. Kan ha missuppfattat det där med kortuppgifter. Lämnar Iban / bic/swift, det borde funka.

1 gillning