Långsiktigt sparande 20-30år

Jag har ca 500.000kr som jag planerar att spara långsiktigt i en fondrobot. Det är pengar som jag avser nyttja först om ca 20-30år då jag går i pension. Sen tänker jag även månadsspara ca 3-5000kr per månad. Jag har även en buffert på ca 150-200.000kr som jag inte tänker investera.

Jag är anställd inom ett tech start-up företag som ännu inte har tjänstepension. Där har jag en lön på ca 30.000kr. Jag driver egen firma på deltid där jag tar ut ca 10.000kr i månaden. Jag har inget aktivt privat pensionssparande.

Vad jag gärna skulle vilja få era reflektioner kring är:

1. Fördelningen av aktier och räntor när det handlar om långsiktigt sparande på 20-30år.
  2. Var jag bör ha bufferten någonstans ex sparkonto med insättningsgaranti eller finns det nåt bättre alternativ för dessa pengar som jag bör ha någorlunda fri tillgång till, vid behov?
  3. Jag har förstått att det kan vara bra att ha en mindre andel av pengarna investerade i råvaror. Vad är det för råvaror det handlar om och kan man köpa dessa via ex Avanza?

Tack på förhand. Hälsningar Andreas

1 gillning

Om det är 20-30 år som gäller så hade jag kört 90/10 eller 100/0. Råvaror kan vara trevligt att ha också. Jag investerar ca 10% i råvaror i min portfölj. Dels en råvarofond och en guldgruvefond. Dock är de dyra i avgifter.

Men en så pass stor Buffert hade jag investerat 50% i en försiktig portfölj, kanske 20/80. Resten hade jag haft uppdelat på ett smidigt konto i den primära banken och resten i ett sparkonto med ränta och insättningsgaranti.

1 gillning

Hej. Eftersom du vill ha en fondrobot och om du lyssnar på RT så är det väl Lysa eller Opti som gäller.
Lysa har inte råvaror om jag minns rätt. Så kanske dela ditt sparande mellan dem.
Jag är dålig på reglerna, men kolla upp hur du kan sätta av oskattade pengar från ditt företag till pensionen istället för att ta ut det som lön.

Tack för ett utförligt svar. Jag ska fundera över dina råd avseende bufferten!

Tack!

Tack Philip! Jag ska djupdyka i sparande genom företaget. Hoppas min bank kan hjälpa mig med det.