Låsa upp fasträntekonto eller sälja av Lysa

Hej,

Jag har köpt en lägenhet och behöver få loss pengarna till handpenningen. Funderar vad som är mest fördelaktigt

*Låsa upp mitt fasträntekonto hos Northmill och förlora den intjänade räntan på 4000 kr (inga andra avgifter tillkommer)

  • istället sälja av dom ca 350.000 kr jag behöver från mitt 100% aktier-konto hos Lysa, och sedan om 2 månader stoppa tillbaka pengarna hos Lysa när fasträntekontot låses upp.

Tack på förhand!

Jag skulle tagit fasträntekontot. Med en extrem förenkling kan man säga att börsen beräknas avkasta 7% per år, vilket blir ca 1,15% på två månader. 1,15% av 350t kr blir nästan exakt 4000 kr.

Om du tror på börsen långsiktigt så tar du en stor risk att missa en plötslig uppgång ifall du säljer Lysa-kontot (och såklart chans att missa en nedgång).

Men på det stora hela spelar det inte jättestor roll vilket av alternativen du väljer. Båda kostar ca 4000 kr. Lysa-kontot har större spridning i utfallet (du kan missa mer än 4000 kr, eller mindre, ingen som vet på förhand).

1 gillning

Handpenningslån?
Med 4,85% ränta på 350 tkr blir kostnaden drygt 2800 kr för 2 månader.

2 gillningar