Kommer få 125.000kr i Januari och tänkte investera dessa i ca ett år.
Frågan är ska jag sätta dom i fasträntekonto (3 månader 2.20%) eller hos Lysa men nån smart fördelning?
Kommer få 125.000kr i Januari och tänkte investera dessa i ca ett år.
Frågan är ska jag sätta dom i fasträntekonto (3 månader 2.20%) eller hos Lysa men nån smart fördelning?
Svaret är ja.
@melwa kom med facit. ![]()
Men det finns ju fasträntekonton med högre ränta. Står i en annan tråd på detta forum.
Såklart, men TS frågade inte om vilket konto som har bäst ränta.
I valet mellan ett sparkonto med ok ränta och lysa, så är valet kontot, då sparhorisonten är så pass kort.
Det beror på hur din riskkänslighet ser ut. Själv skulle jag slänga in allt på börsen.
Under ett enda år?
Japp, jag har gjort så när jag mottagit arv, till exempel, där arvsskatten ska betalas året efter. Men det beror som sagt på ens riskkänslighet, typ vad det får för effekter för en om börsen halverats ett år senare, vilket kan bero på huruvida det är en strikt deadline att ta ut pengarna då, hur stor andel av ens förmögenhet det handlar om, vilken fas i livet man är i, och så vidare. Man bör i min mening bedöma ekonomin som helhet och inte bara en liten bit.
Medhåll, och jag har också gjort så, men utifrån den lilla info TS bidrar med tycker jag det ändå är rimligast att utgå ifrån att pengarna ska nyttjas om ett år och att risktåligheten är lägre (jag föreställer mig bostadsköp el dyl vid horisonten).
Tack för alla svar!
Pengarna kommer från utdelning, så 25.000kr ska in till skatteverket i maj 2027. Resten är buffert för oförutsedda händelser. Typ taket på huset rasar in.
Så det är bra om pengarna inte är bundna under för lång tid och att de inte är halverade när jag behöver dom, haha. Så riskkänslighet låg.
Jag tänkte dock att 50/50 på Lysa kunde varit acceptabelt.
Ska se om jag kan hitta Fasträntekonto med bättre ränta (exemplet jag gav var från min bank).