Ska vara tydlig med att jag inte är emot att man har en del av sina pengar hos TRINE förutsatt att man har ett stabilt och sunt sparande i botten. Mitt inlägg försöker enbart belysa det faktum att går man in i TRINE så tar man på sig risk som man inte får betalt för. Som ett rent investeringscase är det ytterst tveksamt. Om TRINE inte hade lånat ut pengar till något som man anser gör världen bättre, låt oss säga att det var en råvarufond verksam i Afrika, skulle det vara rent förkastligt ur privatekonomisk synvinkel att köpa den fonden till lägre avkastning och högre risk än en indexfond.
Här får man sen väga in andra parametrar varvid man som individ kan landa i att man tycker att dessa parametrar gör den försämrade riskjusterade avkastningen värt det. Men då bör man vara klarsynt inför det faktum att det är dessa parametrar som är styrande. Jag har inte pengar hos TRINE för deras investeringsmässiga fördelar. Jag har pengar hos TRINE för att jag tror att det bidrar till en bättre värld, trots deras investeringsmässiga nackdelar.
Jag håller med till 100%, det är därför jag också har pengar hos TRINE, men det är för att bidra till vad jag tror är en bättre värld – inte för att investera. För mig har mina pengar i TRINE betydligt mer gemensamt med mitt månadsgivande än med mitt månadssparande. För mig är det enklare att separera dessa två handlingarna mentalt, för jag skulle aldrig acceptera en annan investering på de premisser som ett TRINE-lån erbjuder.