Min rekommendation är att vara långsiktig. Om 4 år är priset på BTC troligen $500k+ (ingen köprek, gör egen analys).
Du skrev i första inlägget att du ville vara långsiktig men egentligen så vill du börja daytradea krypto? Jag har absolut inget mot att man gamblar med trading, men du ska nog vara medveten om vad du ger dig in i iaf.
På andra sidan av dina köp/säljordrar så sitter troligtvis någon med långt mycket mer erfarenhet av marknaden och som i vissa fall har tillräckliga resurser för att påverka marknaden till sin fördel. Har du det klart för dig och ändå vill tradea så kör på, men att bli brydd över att hela marknaden går ner under perioder får du vänja dig vid.
Tack för feedback. Behövs.
Tänkte och Vill vara långsiktig. Men trodde inte jag skulle pricka den stora toppen. Att det skulle gå upp och ner under veckorna ja, men inte bara ner så länge.
Sedan är väl detta med att jag ville försöka trejda lite under dagen ett tecken på att det gick bara ner och jag åtminstone ville hamna på lite plus minus noll. Jag borde inte heller ha lagt in allt direkt, utan köpt väldigt små enstaka poster. Nu utgör det inte mer än 0,4 % av portföljen och är menat som lekhink, men kändes surt när det händer så pass mycket negativt dagen och tiden direkt efter.
Antagligen borde jag ju sitta still i båten. Samtidigt brukar det ju i övriga fall framhållas att köpa när det dippar ordentlig. Dagtrejda kanske är att ta mig över huvudet, även om det gick bra första gången. Borde väl kanske våga mig på att åtminstone köpa lite mer i dissen, eftersom jag om jag behåller det jag har, hoppas på att det går upp längre fram. Då hämtar jag ju in snabbare om jag köpt åtminstone lite till.
Kan ju dock gå åt helvete också ![]()
Sitta still i båten kändes enklare vid pandemin, då det fanns en verklig orsak. Bitcoin kan jag inte se orsakerna till så starka nedgångar förutom ren psykologiskt.
Sluta oroa dig, du har inte träffat någon topp om du zoomar ut lite.
Sätt dig ner, ta en bir och låt det i alla fall gå några månader.
Marknaderna blöder ju ganska hårt just nu, att krypto påverkas hårt är inget att hänga läpp för ![]()
Det typiska moderna “tipset” är ju att satsa på de större valutorna (Bitcoin, Ethereum) men undvika “shitcoins”. Men ur ett rationellt investeringsperspektiv så tycker jag det känns lite förlegat tänkt. Volatiliteten är mycket högre i shitcoins. Det viktiga är ju inte risken att nå 0 (som är avsevärt högre med shitcoins) utan väntevärdet, och chansen till 100x uppgång är mycket högre med shitcoins.
Jag tror absolut att det finns en poäng att fördela sig bredare. Precis som att en andel av sina totala investeringar bör befinna sig i kryptovalutor, bör en andel av sina kryptovalutor vara placerade i shitcoins.
En närliggande tanke som jag har haft under en tid, som jag tror har något slags värde om det presenteras på korrekt sätt, men som kanske är totalt oväsentlig galenskap… är att det finns ett värde i sig av svårigheten att tillförskaffa sig en resurs. 2/3 av marknadsvärdet på en ny Rolex kommer från det faktum att du inte kan få tag på den.
- Kontanter växer inte i värde för det är trivialt att behålla dem om du redan har dem (…du behöver inte göra någonting, för du har dem redan). Alla har dessutom kontanter.
- En viss del av värdet av “vanliga” aktier kommer från att alla inte har aktier. Om alla hade lika mycket aktier skulle värdet som går att hämta ur aktierna inte vara lika stort, då värdet i aktieägandet i sig förmodligen inte återspeglar det faktiska värdet.
- “stora” kryptovalutor som Bitcoin och Ethereum växer för att fler och fler människor och organisationer parkerar värde här, och det är numer relativt enkelt att köpa in sig. Men ännu har de flesta inte hoppat på (då det är lite knepigare och lite mindre socialt acceptabelt att köpa krypto än att köpa aktier), så bubblan kan fortfarande växa sig större.
- Små kryptovalutor (“shitcoins”) kan du inte handla på avanza/robinhood/motsv., och inte heller på “stora” kryptoplattformar (såsom kraken eller binance) - du måste byta till dig dem. Det skapar en typ av exklusivitet som gör att många som annars skulle investerat i shitcoins inte gör det. Men ju mer populär en coin blir, desto enklare blir det att köpa den, desto fler köper den, desto mer pengar kommer in, desto högre marknadsvärde.
…tanken är alltså att det ur ett makroperspektiv är värdefullt att investera i shitcoins eftersom det finns ett inneboende värde i att det de-facto är mycket svårare att investera i dem. Min farmor kan hålla kontanter, min far kan investera i aktier, mina arbetskamrater kan köpa en ethereum-indexfond, men bara jag orkar lägga ner tiden på att faktiskt köpa shitcoins.
tl;dr: mina banano kommer göra mig rik eftersom en vacker dag i framtiden går de att köpa på kraken, och då kommer market cap att hundradubblas över en natt - eftersom hypen finns där (…nog att hundradubbla värdet), men orken att byta till sig shitcoins finns inte 
Bästa sättet att tjäna pengar på krypto är egentligen att ge ut sin egen shitcoin och sen göra en rugpull som vissa influencers gör
Det är också olagligt.
Är det olagligt för upphovsmannen av sälja hela sitt innehav på en oreglerad marknad?
Ja, försöker glömma att jag har dem nu 
Tror också att det kanske kan vara bra att köpa lite i taget just pga volatilitet. Så som vi pratar om fonder, även om det i statistiken verkar vara bra att slänga in allt på en gång utifrån ett långsiktigt perspektiv. Men med den stora volatiliteten i krypto känns det läskigt och kanske inte det rätta. Hade jag gjort så som jag månadsköpt i fonder hade det inte blivit lika stor förlust och gått fortare uppåt sedan.
Jaja, man lär sig något varje dag 
Ugh. Ordet “shitcoins” är ju så dumt. Originellt var det en referens till kryptovalutor som inte var sunda (där t.ex. skaparen hade 99% av alla coins), men nu använder man det mycket som “alla coins förutom just de jag gillar”.
Jag håller helt med dig, problemet är att olika personer har helt olika uppfattning av vad som är en shitcoin. Jag använder det mest för att det är ett vedertaget begrepp som alla förstår, och ingen kommer bråka om… (förutom när du gör det då ;)).
Är ganska övertygad om ifall uppsåtet är att bedra folk så ja, då är det olagligt.
Visst, men det ska gå att bevisa också
Är nybörjare på crypto och tog lite pengar ur utbildnings hinken för att handla för och det jag lärt mig under resan och plockat upp från flera olika ställen…
- Plattformarna för crypto exchange är mycket billigare än FIAT varianterna e.g Nordnet och de är byggda av samma människor som handlar med FIAT och aktier så att lära sig tekniks analys och sånt i praktiken är billigare.
- Crypto är väldigt mycket upp och ner, samtidigt är det kanske svårt att göra swing trading ( Hade tänkt lära mig det…)
- Crypto är ca 3% inne på S- kurvan om man räknar med hela jordens befolkning
- Crypto är ca 3T$ i dag, så borde vara i samma magnitud som silver marknaden .
- Inflationen i dag i usa är ca 4% medan om man skulle räkna inflation på samma sätt som på 80 talet skulle det vara närmare 15% ( EU har börjar prata om att göra om inflations formeln nu också!)
- Dagens bank system är omoderna, ca 20% av USA’s bnp går i finansiella systemet och går att göra mycket effektivare.
- Största delen av alla crypto valutor som finns i dag kommer att försvinna, vilka lämnar är frågan… finns bara en vinnare i ny technology spelet.
- Vårt nuvarande system antar att det skall finnas inflation medan de digitala transformationer som pågår nu är deflations artade och det betyder att
- Innovations/deflations takten har ökat det senaste hundra åren. Vi kan inte längre jobba hela livet på samma arbetsplats.
Varför investera i crypto?
- Snabbare tillväxt om man satsar rätt, än på aktier!
- Man litar inte på dagens FIAT system på lång sikt med hög inflation och tror på ett annat system…
- Mera inflations säkert än guld!
- WEB 3.0 kommer att med crypto göra möjligt med mycket förmånligare och snabbare tjänster globalt
- Spel valutor och NFT ( Detta fattar jag inte mig på)
Ställen som dessa är up plockade i från, Coin Bureau, David Lee, Invest in answers…
@janbolmeson CTO Larsson kunde kanske vara en möjligt gäst?
Verkligen, men ligger efter två månader fortfarande minus mellan 15-20 % ned. Även om jag kan se att det går upp och ner många procent under en dag. Egentligen borde jag väl köpa lite mer när det nu är ner, men känner att jag har nått gränsen för lekhinken när det gäller krypto. Å andra sida att hämta upp dessa procent och endast gå jämt lär väl ta tid.
Njae, allt har backat ca 3 månader om man kollar på usa aktier och blockchains. Att det backat handlar om flera osäkerheter. ( Jag är också på gränsen av min utbildnings hink)
- Putin och ukraina
- Flera vågor av corona, fast vi börjar väl bli vana att klara oss ändå…
- Skatter skall betalas i usa och de måste ta ut pengar in dollar
- Ränte besked från riksbanken i usa kommer
- Valar som pressar priser för stora investerar institutioner är på väg in i Q1-2022 och kommer att lägga stora köp på crypto nästa år…
- Riksbanker som ser sig hotade av ett annat system.
Gäller ju att ha crypto i sin portfölj som inte är leksaker utan sånt som vinner i längden. Vi är ju bara 3% in på en s-kurva och var bar ett fåtal vinner racet, så man får förvänta sig stora kast och sitta lugnt i båten. (Om man inte kan sova lugnt skall man inte hålla på med det, Jag är finländare och kan inte sova om jag skulle bara amortera räntan på huslånet, utan går emot forumets rekommendationer för nattsömnen
)
Titta på dagens avsnitt av investanswers CryptoLympics: Who won 2021 - unlock key to What Matters in 2022! - YouTube för lite ideer om som kanske funkar.
Nae?
Jag förenklade lite för mycket på hur jag tittar …
Blockchains är i min utbildnings portfölj och är som krav en utdelning på 0->100X, typ som att handla en en bok eller något.
Om jag lär mig tillräckligt om detta och förstår riskerna så att jag kan sova gott kanske den flyttar till lekportföljen nästa år…
Aktier som jag tittar på hör hemma i min lekportfölj
Skall ha en högre utdelning än monetära inflationen på 5+ år med disruptiva element (Deflations drivande) som jag förstår mig på.
I mina andra hinkar har jag “typ” Länsförsäkringar och sånt som lärs ut här i forumet…
Vilka är det?
Finns flera tusen valutor, så använda sig av samma saker som t.ex pratades om i sensate avsnitted med Lysa vad det väljer för föreatg att handla med.
- Tillräckligt stor likviditet och volym, titta på t.ex CoinDesk för en ticker symbol
- Kolla på t.ex IA Token valuation process på InvestAnswers som var tidigare pratat om här Lathund för krypto? - Nr 18 av zpatrik
- BTC, ETH,… är dom största och finns troligen kvar minst i 2 år ännu, mime coins förstår jag mig inte på varför folk handlar ( Jag är för gammal
) - Om det kommer utmanare till BTC, ETH som är proof of work i dag t.ex SOL som är proof of stake som tar över är svårt att säga ock kräver att man följer med vad som händer…
Hur vet du det?
100% i S-kurvan är hela jordens befolkning, Kolla t.ex dagens investanswers