Halloj, står i kö för parkeringsplats i vår BRF men väntetiden sägs vara kring 12 månader samtidigt som jag behöver en ny bil ganska rappt (tillökning i bilen och barnvagnen får knappt plats). Har kikat på att sälja nuvarande bil som är finansierad med lån och köpa något för ungefär samma peng men samtidigt hittade jag att vissa företag leasar ut begagnade bilar. Hittade en SUV som passar våra krav och kostnaden ska inkludera service, försäkring, sommar och vinterdäck, däckbyte samt besiktning. Bilen ligger dock på kring 10000 mil men det som lockar är den korta bindningstiden och att “det mesta” ingår. Hur hade ni resonerat här? Priset för leasingen hamnar på samma kostnad som den nuvarande bilen kostar oss (med värdeminskning, amortering etc inräktnat).
Det blir ju en direkt förlust i kronor om era utgifter stannar på samma varje månad med att hyra en bil kontra att äga den själv och amortera på ett lån. Kostnad och utgift är två olika saker!
Amortering är fortfarande en sparform, även om det är på ett “dåligt” lån.
Sen är det väl en bekvämlighetsfråga, det är väl skönt att hyra och att allt ingår så man inte behöver bry sig!
Ni får avgöra om det är värt den extra kostnaden eller inte helt enkelt!
1 gillning
Glöm inte att räkna på alternativkostnaden av det bundna kapitalet i den köpta bilen också.
Troligen blir leasingen något billigare om du räknar med att du investerar de pengar du köpt bilen för.
Helt klart en annan synpunkt av det hela! Det tänkte jag inte på faktiskt. Tänkte rakt av kostnaden bara.