LF Bank otymplig för fondsparande?

Hej,
jag förde över några fonder från Avanza till min andra bank LF, för att få lite bättre ränta på bolånet. Upplever användarvänligheten hos LF som så där när det gäller fondsparande. Svårt att navigera och hitta rätt på sidan. Trodde nu jag hade fått igång ett månadssparande, men beloppet kommer bara kommer till ISK-kontot för fonden, hittar inget kommando för att få beloppet investerat automatiskt. Någon mer som upplevt ISK-sparande på LF onödigt krångligt, eller är det bara jag som är ovan?

Jag tycker det är smidigt. I internetbanken finns en flik som heter just Månadssparande, tror du måste gå under Spara/ för att se den.

Mina autoköp dras från sparkontot varje månad den 28:e och köps enligt min önskade fördelning, så det ska gå att automatisera för dig också!

Däremot ledsnade jag på att nuvarande värde på fonderna alltid släpar 1-3 dagar i Internetbanken mot den senaste NAV kursen, så jag gjorde ett Google Sheet som automatiskt hämtar kurserna och uppdaterar värdet innan Internetbanken gjort så.

Upplever däremot LF’s egna fonder som snabbare att redovisa kurs/värde till korrekt sådant, så har väl att göra med att de är deras egna och går snabbare att uppdatera.

2 gillningar

Stämmer bra, gå först in på “Spara” i vänstermenyn och sedan ner (på högersidan) till “Månadssparande”. Där kan man välja överföring från valfritt konto och sedan fördela beloppet mellan de fonder man önskar.

Håller med om att LF har lite lustig och krånglig struktur på hemsidan men annars funkar tjänsterna väldigt bra. Sen vet jag inte om vi hade haft varitt ISK där också vid sidan av Avanza och Nordnet men det var något krav för att bli guldkund när vi bytte bank för länge sedan. Fördelen är att det bara står där och tickar in några 1000-lappar till LF Global och Sverige Index varje månad utan att man tänker på det :slightly_smiling_face:.

1 gillning

Tack för svar! Det låter bra - ska ge det några chanser till då. :slight_smile:

Förstår vad du menar. LF’s sida i en webbläsare upplever jag som kärv och i många fall ointuitiv, vad beträffande fond/aktiehandel.

Jag har haft bättre lycka i appen till min telefon, både vad gällande överföring till rätt konto, men även själva handeln.

3 gillningar