LF globals avkastning 2025?

Nu bestämmer vi att det blir 28! Make great again!

3 gillningar

Vilket trevligt år vi har framför oss! Både 28% uppgång OCH en lunch :+1:

6 gillningar

Kan jag också få 28
Tack

3 gillningar

Jag tror vi får en överraskning vad gäller utvecklingen av globala indexfonder under 2025.

2 gillningar

Jag hörde att vaktmästaren knut-Ove sa runt 28%, spännande tider de här.

2 gillningar

Men seriöst så är jag lite rädd. Jag är en contrairian och för index ser jag köplägen under en krasch och jag blir rädd när alla är totalt orädda efter en kraftig uppgång.

Riskaptiten känns väldigt hög nu, all skräck marknaden kände tidigare är som totalt bortblåst, det kan bara gå vidare uppåt. Det gör mig rädd och jag befarar en nerkörare.

Även om jag i grunden är positiv till Trump ser jag också vissa risker för handelskrig pga tariffer. USA kommer säkert klara en sådan sak rätt bra då Trump kommer agera för USAs bästa, vilket han ska göra. USA har genom sin storlek bättre förutsättningar än små exportberoende marknader som Sverige. Jag ligger redan tung i USA men detta gör mig än mer negativ till Sverige. Detta är nog visserligen till en del redan inprisat då USA har gått betydligt starkare än Sverige sedan Trump valdes.

Så hur agera?
I grunden är jag för att man ska vara fullinvesterad hela tiden och inte vänta in en krasch. Det finns annars alldeles för hög risk att man bara står och tittar på när börsen går starkt uppåt. Men kommer nog vikta ned Sverige ännu mer än jag redan gjort och vikta upp USA. Europa tror jag generellt inte mycket på pga alla stolligheter på politisk nivå där, verkar ha helt fel fokus på det mesta.

2 gillningar

Time in the market beats timing the market. Med andra ord låter jag månadssparandet rulla på som vanligt. I och med att jag är långsiktig så fortsätter jag som vanligt.

3 gillningar

Om du behöver pengarna under Trumps (eller hans efterföljares) mandatperiod ska du nog inte ha dem på börsen till att börja med. Om horisonten är längre än så är det alltid köpläge. :slightly_smiling_face:

3 gillningar

Tror du det blir nån efterföljare, den här gången kanske han är mer förberedd och sitter kvar även efter nästa val.:thinking:

Var det inte det jag skrev, att jag alltid är för att vara fullinvesterad!

Jag röstar också på 28% för år 2025.

25 plus Pi = 28,14156

7 gillningar

Jag fick höra igår att det är redan bestämt att börsen ska gå upp 6% i år :scream:

2 gillningar

Jag har en 70/30 portfölj som alltid är fullinvesterad. Skulle det bli stora nedgångar kan jag flexa till 80/20 och köpa mer aktier i nedgång. Sover gott oavsett hur börsen går :smiling_face:

2 gillningar

Om börserna går upp 5-10% under 2025 ska vi vara nöjda.

4 gillningar

Vi får komma ihåg den här tråden i slutet av året och se vad utfallet blir.

5 gillningar

Dags för björnen att jobba så vi får nånting för trötta SEK lönen… dyrare el, mat och boende och svindyr börs… dags för en sänkning nånstans börja med nasdaq.

1 gillning

Jag tror på ingenting, men hoppas på -20% till -30% så att det blir billigare att köpa fler andelar :wink:

1 gillning

Även om du summerar de sju första talen blir det 28. Det här är ingen slump! :partying_face:

3 gillningar

-20% till +5% känns som rimligt intervall baserat på makro

2 gillningar

28% tveklöst.

28 är så gammal jag känner mig.

3 gillningar