Apropå Placeras artikel om globalfonder Globalfonderna som gått starkast | Placera
LF Index 5 år/103 %, 10 år/292 %
Robur Global 5 år/176 %, 10 år/438 %
10 år är ju en lång tid och vad man vanligtvis brukar säga att indexfonder brukar slå de aktiva. Nu är ju Robur Global bara en av månag aktiva fonder, men den är ändå en av de vanligaste hos svenskar med aktiva fonder, tror jag. Den är tydligen tekniktung och har ridigt på vågen.
Men borde det inte ha jämnat ut sig ändå under hela tio år? Många aktiva globalfonder före LF Index.
Jag vet att man inte kan veta etc. Men vad är era tankar?
1 gillning
Nästan oavsett tidsintervall (tio år är inte en jättelång tidsperiod) är det förväntade utfallet att de bästa fonderna är aktiva, att de sämsta fonderna är aktiva och att marknadsviktade indexfonder är genomsnittliga. Jag vet inte på förhand vilka som kommer vara bäst och vilka som kommer vara sämst, så jag nöjer mig med de genomsnittliga.
1 gillning
Det är inte samma jämförelse att välja en indexfond och en förvaltad fond.
LF Global Index är en indexfond.
Swedbank Robur Globalfond A är en aktiv fond.
Hade varit bättre i sådana fall att jämföra Swedbank Robur Access Global A som är en indexfond den har +94,71% på 5 år.
Det intressanta är också ofta att bryta ner avkastningen på årsbasis. Ofta kan ju en fonds avkastning se bra ut i år framöver för att man har ett bra mål. Se gärna resonemanget här:
1 gillning