Kan en Indexfond vara hållbar?

Hej! Jag har under en tid läst på denna mycket bra bloggen och lärt mig massor om privatekonomi. Jag har bildat uppfattningen att Indexfonder är att föredra över aktiva fonder. Speciellt de globala indexfonderna bidrar med hög riskspridning över flera marknader och ger god avkastning över tid.

Jan och Caroline pratade om de bästa fonderna 2019 (podd 82) och de sa att Länsförsäkringars global indexnära var att föredra över exempelvis Avanza Global. En av anledningarna var att Avanzas inte hade en hållbarhetsaspekt. Men då undrar jag, eftersom fonderna följer ett globalt index, om de passiva förvaltarna ens har någon möjlighet att välja hållbara bolag att inkludera i sin fond? Det är ju bara de bolag som finns på ett globalt index som får finnas i fonderna, oberoende hur hållbart och etniskt det är.

Tacksam för svar //

Men det är väl precis därför att Länsförsäkringars fond heter “indexnära” istället för endast LF Global. Till skillnad från den indexen som Avanza Global följer har LF valt att ta bort vissa oetiska och icke-gröna bolag. Vilket gör den en aning mer hållbar mot lite högra avgifter… och den följer alltså inte exakt samma utveckling men ändå hyfsad nära.

På tre år är den en kvarts procent sämre än Robur Access Sverige som jobbar mot motsvarande index. Det är det kanske värt.

Jämfört med LF Indexnära Sverige förstås. Differensen mellan globalfonderna är också liten.