Lite optimism i vardagen

Hej på er!

Det räcker med att trilla in på nyheterna för att drabbas av en mindre depression. Ja, jag förstår att skrämmande rubriker leder till fler klick, men man är ju bara människa.

För att balansera detta läser jag en hel del goda nyheter. Just nu är det mycket kring klimatet, jordbruk och Ukraina och då fungerar CleanTechnica, Vegconomist, Positive News och Uplifting News på Reddit (om ni har fler tips så lägger jag gärna till i min RSS-läsare), tex.

Tänkte att vi kunde dela lite bra nyheter om olika saker för att skapa en hälsosam aura bland oss.

Jag kan börja:

En stor miljöbov verkar vara att framställa stål. Enligt den här artikeln verkar vi vara på väg att skapa en grönare variant. ‘A seismic shift could be underway’: the mission to make steel green - Positive News

“Using a water-born crop that grows at breakneck speed, an innovative cattle feed startup could reduce livestock emissions in a variety of ways.” Kunde inte uttryckt det bättre själv. Kopruttar sägs också vara en duktig miljöbov. Aquatic ‘Superplants’ Are Local Food for Cows That Lead to Lower Emissions

På senare tid har jag även läst om en del djurarter som återhämtat sig samt om en vertikal farm i Dubai som kommer skörda tre ton grönsaker per dag och därtill spara 95% vatten (som jag förstått det importerade de allting förut).

Detta gjorde mig lite gladare i min nyfunna depression. Har ni hittat något positivt? Dela gärna och låt det enbart vara positivt om allt mellan himmel och jord.

5 gillningar

Ett projekt som jag följt i många år är The Ocean Cleanup. I början en ung kille som förfärades över all plast som flöt iland.

Idag, 10 år senare så är det ett stort team med ett väl utvecklat system som hela tiden har som mål att få bort plast från haven och förhindra att mer tillförs.

Ett stort världsproblem. Men här ligger fokus på lösningar och att detta är möjligt att komma tillrätta med. :blush:

Länk till deras Youtube kanal och videon om deras nyaste System 03.

1 gillning

För den som behöver lite hjälp på traven att komma igång med sitt läsande igen.

2 gillningar

Jag blir glad av folk som förstår sig på att vurma regenerativt traditionellt lantbruk och gräsbete, och att vara rädda om väl beprövat som funkar. (Och deprimerad av att vi är så få, att det är så många som låter sig luras av diverse “utveckling”, inte minst en massa av det dravel vi ingenjörers branschtidning Ny Teknik vräker ut. Till dessa rekommenderar jag att läsa Gunnar Rundgren, som grundat KRAV - han tar ner “Aquatic Superplants” och annat nys på jorden. Även Ozzie Zehner är intressant, på temat greenwashad energi.)

Jag är ingenjör och har mer än 20 års erfarenhet av utveckling i olika industrier, alltså inte nån naiv wannabe, och min upplevelse är att samhället är som en sekt i flera avseenden, bl a inom greenwashing. Därför läser jag gärna väl vald alternativ media där nyanser får utvecklas och mera sanna värderingar kommer fram - sånt ger mig hopp!

2 gillningar

Vet inte riktigt vad du försöker antyda - att jag inte förstår? För det gör jag säkert inte, blir mest glad av trevliga nyheter just nu. Får kolla upp Gunnar Rundgren, men till dess får jag nöja mig med lite “greenwashing” och “dravel”.