Det här och liknande exempel kan vara av intresse för rätt individer.
Kombinera med ett eget Tiny house och el vatten avlopp.
Samt kanske lite aktiehandel.
Hade jag varit 20-40 hade jag definitivt varit på.
Det här och liknande exempel kan vara av intresse för rätt individer.
Kombinera med ett eget Tiny house och el vatten avlopp.
Samt kanske lite aktiehandel.
Hade jag varit 20-40 hade jag definitivt varit på.
Visst finns det möjligheter, men det är lätt att underskatta kapitalbehovet. Har du sett vad bra kompostjord kostar?
Det är också lätt att underskatta arbetsinsatsen.
Förutom att vattna, så, plantera, skörda, så krävs det talang och insats för att sälja också.
En bekant har investerat flera år av sin familjs liv för att förvandla sin tomt till en odling för snittblommor. Förutom stor renovering på hus på tomten så blir barnen instyrda på att välja utbildningar som gynnar projektet. Än så lyckas de inte sälja sina snittblommor, det är alltid något som saknas. Hjärtskärande!
Även om de skulle börja få intäkter, så skulle de behöva vara rejält med plus för att kompensera alla kostnader som släkten utsatts för.
Jag startade omvandling av tomten för ung fem år sedan. Tanken var att odla mer ätbart än den “vanlige” villaägaren.
Men har fått se planerna grusas något, då det innebär mycket och tungt arbete. Först behövde jag odla upp min egen befintliga jord att bli lämplig att odla i.
Jag har kärrat och skottat sjuka mängder med häst och fårgödsel och skadade ensilagebalar. Till och med fått en 10kbm container hästgödsel hemkörd till mig. Som grund att odla i.
Sen ska det förodlas, för här är det knepigt att direktså då jag har mycket sniglar. Sniglar trashar lätt en kvadratmeter nyuppkommen sallat under en natt.
Dessutom har vi ofta sen vårfrost ända in i juni här. Så förodling i mitt lilla växthus på 20 kvm är ett måste. I år hade vi -8 i början av maj så stor del av det förodlade frös.
Veckan före midsommar blommade jordgubbarna så fint och hade stora kart. Efter midsommar not so much. Jordgubbslandet var en stubbåker med tydliga tassavtryck från rådjur.
I år har jag dock fåll behålla rödbetorna och sockerärtorna genom att jag sprejat gångarna runt dem med Trico Garden. Det hade jag inte gjort med jordgubbarna.
Det är en ständig kamp mellan människa och natur men jag fortsätter…
Det här glädjer mig.
Äntligen börjar det slå igenom även i Sverige.
I exempelvis USA har det pågått en längre tid.
https://grassfedexchange.com/
Är en organisation.
Där återställer man mark och jordmån med att först så varierande gräs sorter med långa rötter.
Låter boskap växelvis beta och trampa ned sitt gödsel i jorden.
Även buffel återintroduceras på sina håll.
Lagret av jord börjar växa igen.
Efter bara några år så har de fungerande jordar igen som håller vatten inte spolas bort.
Naturliga dammar börjar fyllas med vatten.
Det vilda djurlivet återvänder.
Marken binder CO2.
Det är nästan poetiskt då deras tidigare generationer förstörde jorden genom att fälla skogen och göra för stora åkrar.
Vilket ledde till att matjorden blåste bort till stora delar under 20-30 talet.
Otroligt nog med tanke på att ungefär på 1850-talet så var det tjocka matjordslager som bufflarna och naturen ordnat.
En del jordbrukare har förstått värdet av att ha varierande jordbruk spara skog och verkligen tagit till sig detta.
Och fått en god lönsamhet på köpet.
Den som startade detta var en Afrikan som var skyldig till att ca 50 000 elefanter sköts i tron att skydda växtligheten.
Han upptäckte att resultatet blev tvärtom.
Kan bara ana vilken enorm ångest han har haft.
Han började studera hur naturen verkligen fungerade och hade gjort tidigare.
De började låta betesdjur beta växelvis och flyttade dem för att efterlikna de vilda betesdjurens vandring.
Jorden började återställas.
Han inspirerade och inspirerar andra.
Mig själv inkluderat.
Det var en riktig aha upplevelse första gången jag lyssnade på hans föreläsning.
Här kan man verkligen prata om någon som tänkte utanför boxen och ifrågasatte sig själv och sina tidigare kunskaper.
Det här har en stor potential i miljöarbete mat försörjning vatten tillgång djurhållning sysselsättning och klimat.
Skogar är viktiga men även ny gräsmark och övergång till regenerativt jord bruk och boskaps skötsel bidrar stort.
Eller har potentialen.
Framförallt om man lyckas åter etablera och får växande jordar där det nu är torrt eller icke växande jordlager.
Samtidigt som det potentiellt kan skapa sysselsättning och försörjning åt stora mängder människor.
Många människor runt om i världen har redan grundläggande kunskaper om småskaligt jordbruk.
Bättre för dem att få en liten jordplätt att bearbeta och leva på efter en introduktion i dessa metoder.
Än att vara arbetslösa eller uteliggare alternativt bo i kåkstäder.
Viktigt att ta till sig det positiva som trots allt händer i allt elände.
Det här är något som fyller mig med lite hopp.
Det är svårare med kärvt klimat.
Bra att du fortsätter!
Det finns många goda exempel på att människor får sitt levebröd på relativt små jord plättar.
Innan man börjar bör man studera de goda exempel som finns.
All lycka till Er.