Hejsan!
Har läst länge på forumet men har nyligen skaffat ett konto och hoppas ni kan g mig lite tips om hur jag kan planera bättre min framtid, målet är inte nödvändigtvis FIRE men lite på den vägen.
Kort om mig:
- 30 år kille, jobbar som civilingenjör och tjänar omkring 55k/mån plus årlig bonus
- Bor med sambo och tänker inte ha barn i framtiden
- Alla uppgifter ligger på ungefär 15-19k i månaden och har
auto insättningar till Avanza & SAVR (20k/mån) - Har ungefär 300k investerat (60% fonder, 30% aktier & 10% crypto och annat)
- Har en buffert om 350k - Har alltid haft det ganska hög för att jag är utländsk och har ej fått permanent uppehållstillstånd eller medborgarskap än, så jag känner mig inte 100% trygg med mindre än så.
Lite om nuvarande investeringar:
- Kommer snart få tillbaka 500k som jag hade på fast sparkonto som jag vill använda på bästa sätt (långsiktigt) men vet ej om jag borde göra en slump sum eller dca
- Känner ej som att jag vill köpa lägenhet för att vi bor riktigt bra, central och billig just nu (typ 5k sek inklusive avgifter delad med sambo)
Har tidigare tappat bort mycket genom att följa raketer och försöka välja aktier så i år valde jag att följa en mer traditionell väg. Hur hade ni byggt en bättre portfolio?
Mina auto sparande (började för 3 månader sedan) består av följande (inte precis %):
- Länsförsäkringar Global (50%)
- AMF USA (10%)
- SEB Sverige Indexnära (10%)
- Vanguard US 500 (10%)
- Storbrand Emerging Markets (5%)
- Swedbank Robur Technology (5%)
Samt har 20% av portfölj i EVO & Investor B.
Kanske mycket som överlappar varandra så uppskattar er hjälp!