Livet efter FIRE – frihet eller risk för tomhet?

Jag har sedan en tid tillbaka sagt upp mig från min anställning men jobbar fortfarande lite timmar. Planen är att gå i full FIRE till hösten och försöker föreställa mig hur vardagen faktiskt ser ut.

Ekonomin känns trygg, men det jag funderar mest på är inte pengar utan hur dagarna fylls på ett bra sätt.

Jag är inte supersocial och har en ganska liten umgängeskrets, så det är inte så att jag kommer springa på luncher och aktiviteter hela tiden. Samtidigt vill jag absolut inte bli passiv eller “bara glida runt”.

Min spontana tanke just nu är något i stil med:

-Lugna morgnar med kaffe och nyheter

-Träning eller promenad mitt på dagen

-Någon form av “mentalt projekt” efter lunch (t.ex. förvalta en mindre tradingportfölj eller jobba med mina investeringar)

-Ganska fria eftermiddagar/kvällar

Men jag vet inte om det där håller i längden, eller om det blir för enformigt?

Så jag är nyfiken på er som lever FIRE (eller nära):

-Hur ser en vanlig dag ut för er?

-Vad fyller ni tiden med som känns meningsfullt?

-Har ni någon struktur eller tar ni dagarna som de kommer?

-Blev det som ni tänkt er – eller annorlunda?

-Kände ni någon risk att bli passiva i början?

Och gärna också:

-Vad funkade inte – vad skulle ni gjort annorlunda?

Alla perspektiv uppskattas, både från er som älskar livet och er som tycker det var svårare än väntat.

Tack.

17 gillningar

Har du någon hobby? Min pappa har likt dig försökt göra sådär, han gick i pension 4 gånger. Hitta något sammanhang att vara i. Bridgeklubb, bingolotto, pensioluncher, you name it. Universitetskurser? Kvällskurser? Börja Dreja eller spela golf :laughing:

2 gillningar

Vilken är anledningen till att du vill gå FIRE?

1 gillning

Motivationen på jobbet när jag inte längre behöver lönen har rasat känner jag. Har kört ”one more year” nu i fem år. Det är dags helt enkelt :blush::sun:

16 gillningar

Haha :slight_smile: Kan förstå. Tycker det är kul att ha “fuck you”-kapital som ingen vet om. Ler ofta inombords när folk tror man är lite eljest. Jag vet ju att jag äger dom, så att säga :face_with_open_eyes_and_hand_over_mouth: :innocent:

9 gillningar

Har en hobby på hög nivå som jag pysslat med under hela livet men det är nästan lite som ”jobb” idag. Ska testa lite nytt, tog faktiskt grönt kort förra sommaren :sweat_smile:

Plugga är en jättebra ide. :+1:

5 gillningar

Jobba ideellt är det bästa! Vi är inte skapta för att bara tänka på oss själva. Vi är satta till den här världen för att göra gott på olika vis och tjäna det gemensamna. Det är bäst för vår art :slight_smile: Motsäger ju inte lite golf på sidan av, iofs.

Ps. Grattis!

10 gillningar

En kompis mamma blev sommalier nu som pensionär, har gått matlagningskurser, börjat baka osv. Du har ju tid att göra pasta från grunden om du njuter av sånt!

3 gillningar

Gör en InBody-mätning så får du svar på vad du ska sysselsätta dig med :flexed_biceps:

3 gillningar

Grattis! Helt rätt beslut tror jag så som du beskriver dina tankar.

Mina erfarenheter kring dina frågor:

-Hur ser en vanlig dag ut för er? Rätt nära det du beskriver/tänker. Vaknar när jag vill. Kommer igång med frukost. Kollar oftast nyheter och börsen ett tag. Sedan ut och träna alternativt vara i naturen ett tag. lunch. Mer natur eller börs.

-Vad fyller ni tiden med som känns meningsfullt? Träning, friluftsaktiviteter och allmänt livsnjutande :slight_smile: + Resor när jag har lust med det.

-Har ni någon struktur eller tar ni dagarna som de kommer? Viktigaste “regeln” jag har är att tänka ut kvällen före vad jag vill göra dagen efter. Annars finns det risk att man bara degar runt.

-Blev det som ni tänkt er – eller annorlunda? Det blev nog hyfsat likt vad jag hade tänkt mig. Det tog rätt lång tid att koppla av helt från jobb och stress och bara vara i ledigheten.

-Kände ni någon risk att bli passiva i början? Nej. Nästan tvärtom. För mycket “stress” att alltid vara på gång med något privat i början. Mer chill nu.

-Vad funkade inte – vad skulle ni gjort annorlunda? Den är svårare. Kanske inväntat fler “lekkamrater” i samma situation? Jag trivs iofs bra själv så jag är inte säker på att det hade varit helt positivt heller.

6 gillningar

Jag vet inte om du räknar mig som FIRE eller ej, men jag svarar ändå, och hoppas du kan ha glädje av svaren. Jag är gammal nog att kunna ta ut allmän pension, men lever än så länge huvudsakligen på mitt sparkapital. Tanken är att göra det tills min pension blivit tillräckligt hög för att ge mig en hyfsad levnadsstandard.

Går upp ganska tidigt (mellan 6 och 7). Älskar frukoststunden med kaffe på morgonen.

Tre dagar i veckan går jag och tränar i grupp. Ger förutom fysträningen också lite socialt sammanhang. På kvällarna umgås jag oftast med min partner.

Läser och fördjupar mig i saker jag aldrig hade tid med förut. Går ofta på bio, konserter och liknande. Promenerar, både i stan och i skogen. Går på museer, föredrag, ibland kortare kurser i olika ämnen. Åker på resor, både med min partner och själv på gruppresor. Träffar gamla vänner ibland. Har fått en del nya vänner och bekanta sen jag slutade jobba, som också är aktiva pensionärer, så umgås en del med dem.

För gruppgympan, måltider och sömn har jag fasta tider som ger tillräcklig struktur, och samtidigt mycket frihet däremellan.

Både och. Vissa saker kan man ju inte riktigt förutse, t ex händelser i omvärlden, relationer och hälsan.

I början behövde jag nog vara passiv, kände mig väldigt sliten av arbetslivet. Men min struktur med sömn, mat och träning har jag haft hela tiden, och det känns som en bra bas att bygga från.

Lätt att det blir mycket tid framför datorn, särskilt om man är lite introvert av sig. Men skulle nog ändå inte gjort något annorlunda. Tycker för det mesta att jag använder datorn för att förkovra mig. Men det gör mig gott att boka in aktiviteter utanför hemmet, komma ut bland folk och se annat än hemmets väggar. Gjorde jag inte det skulle jag nog kunna hamna i en deppig nedåtspiral.

4 gillningar

Tack för intressanta och givande svar. :blush::+1:

3 gillningar
  • Jag och min fru slutade arbeta ungefär samtidigt vilket underlättade förändringen.
  • Väckarklockan används sällan.
  • Mer tid ägnas åt barnbarn och åldrandes föräldrar.
  • Vänskapskretsen är i princip oförändrad.
  • De hobbies man hade innan finns fortfarande där men man kan lägga mer tid och kraft på dem.
5 gillningar

Jag tar småjobb, undervisar privatelever billigt och stämmer ett piano då och då, kan tänka mig fler småjobb, annars är det väl som du beskriver.

2 gillningar

Träna, läs, gör den mentala aktiviteten etc med intention!
Driv livet och din person som ett projekt. Ha mål, utvärdera och analysera.
Förbättra alla de punkter som utvecklar dig och livet!

Det finns 4 saker som krävs för att vara motståndskraftig mot yttre oförutsedda händelser! Stark ekonomi där är du ju hemma, mot sjukdom och skador en stark, rörlig och uthållig kropp, mot allt som kan skapa stress och oro starkt, uthålligt och motståndskraftigt psyke och sist men inte minst starka relationer och ett stabilt och tryggt socialt nätverk.
Självförsvar/ våld som bubblare för en punkt nr 5

Älskar Tramströmers citat”inom dig öppnas valv efter valv i oändlighet, du blir aldrig färdig och det är som skall”

Definiera vad som enligt dig är en bra person och vilken sorts person.du vill vara och analysera vilka egenskaper man kan behöva i livet och låt processen av att hela tiden bli bättre så kommer du alltid ha mening, syfte och något att lära som kommer kännas givande.
Anledningen till att jag blev fire är att jag började leva så, allt i mitt liv har blivit så mycket bättre och fortsätter att bli bättre!

5 gillningar

Det där har jag tidigare tänkt men jag känner inte riktigt så längre. Jag har inget behov av att göra massa saker och kan få dagarna att gå ändå men min hustru är mera rastlös. När hon har gjort “ingenting” i ett par dagar behöver hon hitta på något och det är helt okej för mig också men blir ofta dyrare än att “göra ingenting”.

Jag skulle kunna spendera mina dagar med långa frukostar, lite TV-tittade, läsning, långpromenader och annat som är gratis men ledigt tillsammans med min hustru blir dyrare!

1 gillning

Jag kommer ALDRIG sluta jobba, dock bara när jag själv vill.
Slår ett stort slag för Trafikverket för er som känner att man vill göra något samhällsnyttigt, och få en slant för det. Man kan vara timmis på vägfärja, har man bara så man kan ta ut en lättmatros, tror även till och med jungman. Enkelt jobb, man fikar med trevliga tanter och farbröder, medan man skjutsar folk till jobb och skola.

1 gillning

Måste ni göra allt ihop då? :slight_smile:

Förstår inte riktigt folk som låter sig styras av sin partner, varken ekonomiskt eller på annat sätt.

Är lätt (väldigt) allergisk mot “vi tänker göra si och så, vi gillar rödvin, då planerar vi att gå FIRE, vi är gravida” etc och då menar jag när man får vibbar av att paret ser sig som nästan en och samma person.

Man kan vara ett *jag* samtidigt i ett vi! :smiley:

5 gillningar

Vi behöver inte göra allt ihop men kanske ganska mycket. Man måste också vara beredd att offra sig ibland för sin partner, det ingår som en del i att ha en relation med någon, tycker jag.

Jag vill inte heller att hon ska tycka att jag är tråkig om jag hellre vill sitta hemma än att åka ner på stan och fika eller åka till Stockholm en dag.

1 gillning

Jag har haft många diskussioner mer människor både innan, efter och under FIRE.

Min upplevelse är att det handlar väldigt mycket om att lära känna sig själv och vilka drivkrafter och värderingar som man har. T.ex. om man tycker att kreativitet, utveckling och sociala relationer är viktigt, då kommer man tycka det även i FIRE.

Dvs. man har “motionerat” dessa värderingar under livet och ofta fått utlopp för dem på jobbet t.ex. kreativitet = problemlösning, utveckling = karriär och sociala relationer = kollegor. Grovt förenklat. När man då gör en FIRE så har man kvar värderingarna men behöver hitta ett nytt sätt att få utlopp för dem. De som gör det älskar sin FIRE, de som inte gör det går tillbaka och jobbar.

Övning kring värderingar för dig som är supporter via vår Patreon.:

9 gillningar