Livförsäkring - byta genom livet?

Hej,
Jag kollar på livförsäkring. En faktor (av flera) är hur avgiften utvecklas över tid. Men jag undrar, finns det något som hindrar att man byter livförsäkringar genom livet? Alltså om en livförsäkring är bra nu när jag är 39 men kass när jag bli 55, kan jag byta då till nåt mer förmånligt då? Eller finns det några nackdelar med att byta?

Jag kan genom mitt fack få en livförsäkring på 2 600 000kr (plus jag tror 50 000 till vardera av mina barn) för 1800kr/år. Tycker ni att detta låter bra? Utefter vad jag kollat och jämfört tycker jag att det låter bra, men tar gärna input.

Tacksam för input!

1 gillning

Det låter bra tycker jag. Ju äldre man blir, desto mer har man ofta varit med om, saker som kan försvåra möjligheterna till att teckna en livförsäkring.

Utöver de traditionella livförsäkringarna så finns även Änke och pupillkassan, som du kan googla på.

Vi har försäkringar som täcker huslånet och lite därtill. Jag har väldigt svårt att teckna nya som kräver en hälsodeklaration (vilket de flesta gör för högre belopp) på grund av diagnoser som rör hjärtat och övervikt så jag få hålla till goda med det jag har.

Hej,
Ah bra input. Har inte tänkt på den aspekten. Tack! Det är också värt att fundera på när det gäller att teckna via sitt fackförbund eftersom man ju kan komma att byta fack genom livet.

Stort tack för ditt svar!

För de gånger det har hänt mig så har det funnits möjlighet att teckna en fortsättningsförsäkring om man har varit medlem tillräckligt länge men det behöver ju inte alltid vara så. När man blir medlem i ett nytt fackförbund så kan man blir direktansluten utan krav på hälsodeklaration. Enligt min erfarenhet så gäller det främst lite lägre ersättningsbelopp. Man brukar kunna höja beloppet ett snäpp vid vissa livshändelser såsom tar lån för att köpa hus, gifter sig, skaffar barn utan prövning.

1 gillning