Jag håller på och pratar med ett konsultbolag om en anställning där. Dom använder något som kallas bruttopool, vilket verkar ovanligt när jag googlar. Tanken är att man får en grundlön och sedan ytterligare 20k i en bruttopool att använda likt ett eget företag. Dvs man har mer kontroll över förmåner och vad man vill lägga pengarna på.
Kommer troligen få ca 35k i grundlön och sen 20k i poolen.
Då är frågan hur förmånligt det är att plocka detta som lön kontra lägga in i pension direkt och alla dess skatteffekter.
Idag plockar jag 2000 från min skattade lön och lägger på avanza i ett ISK som jag kallar pension. Utöver det sparar jag mer pengar i ISK, men jag söker räkneexempel på om det faktiskt blir nån skillnad.
Så därför söker jag hjälp från er som kan sånt här
ser ingen större vinst med att löneväxla till pension om du inte betalar statlig skatt.
Du låser dina pengar fram till pensionen och det finns fördelar och nackdelar. Fördelen är att du inte slösar bort pengarna, nackdelen är att du inte har pengarna tillgängliga ifall du vill köpa boende eller behöver till något annat.
En första fråga jag skulle ställa företaget är om du får tjänstepension inbetalt på hela beloppet 35+20 eller inte.
En anledning företag kör med detta upplägg är att just biten med att använda det till förmåner, men om inte inköpen är arbetsrelaterade eller är en tjänstebil lär Skatteverket ha en åsikt om det.
När det gäller förmåner osv så kommer det vara rätt liten skillnad mot min anställning idag, kanske kan plocka lite mer friskvård och ta ut vilken mobil jag vill. Mao ingen jättegrej på det stora hela.
Låsa pension är för mig varken eller, för mig är det viktiga om det faktiskt blir någon fördel ekonomiskt. Frågan om vilken lön som tjänstepension räknas på är definitivt en fråga jag ska ta med!
Jag är dålig på skatter osv. Om jag plockar ut 2k netto så kommer ju en del avsättas till allmän pension, om jag istället sätter in motsvarande summa brutto. Blir det förmånligt? Alltså kan jag skita i att sätta in 2k netto och använda dom till något annat kul eller blir det så att i slutändan är same same?
Förmånsbil verkar inte bli speciellt förmånligt då jag måste köpa ny bil och det skulle jag inte göra privat, vilket gör att det haltar lite i jämförelse men samtidigt kommer det bli dyrare i slutändan med ny bil.
Om företaget betalar in alla skatter och avgifter som de ska så blir det ingen skillnad i vad som kommer till din allmänna pension.
MEN om du köper en dator och en massa annat så minskar din inkomst och du får mindre till pensionen.
Vill du maxa din pension, SGI och få ut maximalt netto etc. så bör du ta ut lön till brytpunkten för statlig skatt.
Jag har inte räknat på vilken skillnad det blir om du utnyttjar förmånerna jämfört med att du får ut som lön. Personligen hade jag velat ha all lön under 53k utbetalt oavsett.
Tack!
Då är det mest dom som älskar att shoppa nya datorer och annat man kan ta ut brutto som gynnas av denna lönemodell. Jag som hellre vill köpa saker som skatteverket inte godkänner kommer alltså inte gynnas speciellt mycket.
Som sagt, jag har inte räknat på det. Men om jag varit i din situation så hade jag plockat ut runt 53k i lön och kanske använt upp till 20k per år till förmåner som Skatteverket inte skulle klaga på. Träningskort, mobil + dator (om det inte ingår redan), ett par bra noise cancelling hörlurar under första året. Sen året efter kanske tagit allt som lön.
Just den här lönemodellen har jag inte hört innan och den låter lite märklig i mina öron att det delas upp i grundlön och en “pool”. Men det kanske funkar på liknande sätt som jag haft innan?
Innan jag blev egen så jobbade jag med en lönemodell där jag fick 78% av det jag fakturerade. Lön, sociala avgifter, sjukvårdsförsäkring, tjänstepension, friskvård, semester inköp av saker till arbete osv drogs från dessa 78%. De pengar som blev över sattes på ett “Buffetspar” att använda när man blev sjuk, ville vara extra ledig osv.
För de 22% som bolaget tog fick jag tillgång till kontor, event, resor, företagsförsäkringar, en konsultchef som löste kontrakt och uppdrag.
Buffertspar, 5-10k/mån. Denna buffert betalades ut som lön till mig när jag slutade
Som andra sagt, löneväxla inte innan du kan ta ut lön upp till brytgränsen.
Frågor:
Vad händer om du blir sjuk? Får du 35k då? Då går din pension ner också.
Lönen du får när du har semester är den 35k?
" sedan ytterligare 20k i en bruttopool att använda likt ett eget företag" Behöver du betala arbetsgivaravgift på dessa 20k eller gör företaget det?
Är de 20k prestationsbaserade?
Jag har jobbat som IT-konsult i över 10 år och har som högst dragit av saker för 20-30k/år (vanligast runt 10k/år). Att ni får 20k/mån för det känns som overkill.
Konceptet är tydligen framtaget med hjälp av skatteverket och ska var kostnadsneutralt mot både bolag och anställd.
Så jag kommer få en “marknadslön” som ska motsvara en vanlig lön fast jag får styra över förmåner, utbildning, dator/mobil osv. själv. Vill jag ha mer lön och inget friskvård så är det upp till mig tex. Där jag är nu får vi tex en förmån jag inte är ett dugg intresserad av men om jag skulle nyttja så kostar det företaget 3-5000, men det är ju inte så att jag kan välja något annat för dom pengarna. Det kan man med denna modell.
Jag tycker det verkar som några fördelar och några nackdelar. med modellen, får se vad dom erbjuder i lön och så får jag räkna på om det är värt nackdelarna.
Om jag blir sjuk, semester eller liknande så kommer det baseras på 35k.
Å andra sidan verkar det som att om man går ut och gör något med teamet kan man ta det som teambuilding och således betala med bruttopengar, som sagt för och nackdelar.
Vad gäller pension verkar det vara lite skillnad för att något ska vara klart bättre än det andra. Det är pension jag tycker är svårast att räkna och jämföra
Om du tar ut allt som lön, kommer hela beloppet vara pensionsgrundande eller inte?
(Dvs både gällande allmän pension och tjänstepension.)
Om detta verkligen är framtaget i dialog med Skatteverket antar jag att företaget betalar arbetsgivaravgifter och skatter som vanligt på HELA beloppet. Dvs de redovisar allt som lön eller motsvarande.
För mig låter det som att de 20k inte är pensionsgrundande utan går som bonus eller liknande. Om så är fallet hade jag investerat de pengarna privat på ex Avanza istället för att låsa dem i en tjänstepensionslösning. Då får du lite mer flexibilitet.
Vilken tjänstepensionslösning har du? Dvs, vart sätter arbetsgivaren in pengar?
Jag ska få mer info nästa vecka, hoppas på att kunna svara på detaljer då.
Jag tror att man kunde få pensionen till Nordnet om man vill det.
Gissar också att dom 20k inte är pensionsgrundande.
Nej, de 20k är typ garanterat inte pensionsgrundande, eftersom de ligger kvar i företaget och inte är lön. Förmodligen har OP inte heller tjänstepension (såvida han själv intr sätter av pengar till det, vilket är dumt i hans fall).
Det lättaste sättet att se det är att du har 50k i lön (vilket är vad du får när du tar ut allt som lön, vilket du generellt bör) med möjlighet att köpa saker på brutto och löneväxla.