Växla från tidbank till pension eller ta ut som lön och investera på ISK?

Hej!
Jag arbetar heltid och har en årsinkomst under gränsen för statlig inkomstskatt. Varje månad fylls min tidbank på med 4-5 timmar. Dessa kan jag ta ut som lön och investera själv eller växla till tjänstepension och få 5,76% mer.

Inom några år när jag har nått beloppet på mitt ISK som krävs för coast fire i framtiden ska jag gå ner i arbetstid och ha en lägre lön fram till pensionen. Alltså kommer min allmänna pension och tjänstepension vara rätt låg. Förlitar mig på ISK och eventuellt fastigheter.

Jag har läst artiklar och inlägg kring löneväxling men är fortfarande lite osäker eftersom att det är ett specialfall. Vad hade rekommenderat?

Hej,
Jag har exakt samma på mitt jobb.
Dock dessa timmar som växlas till pension går till en traditionell förvaltning men låg avkastning, runt inflation.

Jag räknade på detta med att skatta 50% nu och lägga på ISK med snitt 8% avkastning eller lägga mot pension +5% och avkastning runt 3%.
Om jag minns rätt är det bättre att skatta nu och sätta på ISK om du har mer än 25 år till pension. Har du mindre än 20 år till pension är det bättre att sätta av till en lågavkastande pensionsförsäkring och skatta 30% sen.

Har inte gjort samma uträkning att skatta utan statlig inkomstskatt nu.

1 gillning

Jag har tjänstepensionen placerad i en fondförsäkring med LF Global, är 26 nu och tänkte sluta jobba heltid vid 28, plugga 2 år och lägga en del av CSN i ISK för att sedan arbeta minde och i princip leva lön till lön fram till pensionen. Tänker att det då är bättre att växla till pension eftersom att jag då får mer pengar i slutändan.

Om du räknar på samma avkastning i ISK och TJP (LF Global index),
samt samma skatt på inkomst/pensionsuttag (30%) är den enda skillnaden att din arbetsgivare sätter av extra 5.67% är det enkla svaret att sätta av till TJP. Men det känns som någon information saknas.

1 gillning