Löneökning utan lönesamtal | Ska jag vara nöjd eller försöka boka ett lönesamtal?

Hej,

Såg i mitt lönebesked för månaden att jag fått 5% löneökning. Jag blev förvånad då min arbetsgivare inte nämnt något om löneökning tidigare. Vi har heller inte haft något sorts lönesamtal.

Såklart kul med högre lön men samtidigt lite konfunderad. Vet inte om jag ska vara nöjd med 5% ökning, det verkar ju ändå vara högre än snittet, eller om jag ska vara missnöjd för att jag inte fått möjlighet att förhandla och argumentera för min lön själv.

Det ska sägas att jag är i början av min karriär, jobbar på ett mindre företag och har ett stort ansvar i min roll. Jag har dessutom presterat bra och jobbat hårt.

Vad tycker ni, ska man försöka ta ett slags retroaktivt lönesamtal eller borde man vara nöjd med det jag fått?

Det ena utesluter väl inte det andra.
Säg till chefen att du noterat en lönehöjning men att du blev förvånad eftersom ni inte pratat om det. Ta det därifrån.

3 gillningar

Håller med @Anonym, en fråga att fundera på också är:

Får jag det jag får i detta sammanhanget, eller får jag det som jag vill ha?

Dvs. är det så att du nöjer eller går efter det som du önskar. Det är en tuff fråga, men ack så viktig känner jag många gånger.