Började på mitt nuvarande jobb för 1 år sedan, i mitt anställningsavtal kommer vi överens om 8% löneökning i 2023 års revision. I.o.m lönesamtal så blir jag meddelad om en höjning på 3% som motsvarar X kronor. Visar sig att chefen (inte samma som anställde mig) inte visste om min avtalade lön i anställningsavtalet. Han tycker ändå att jag kan få de där 3% utöver, så det blir 11%. Får en kopia på mailet som går till löneavdelningen.
1 vecka senare hör chefen av sig och säger att höjningen har granskats högra upp och att det inte blir något av de där extra 3%.
Har de rätt att neka mig de extra 3%?
I min värld var vi överens och det är ett avtal som inte kan brytas och bli till det sämre för mig.
Låter som du har att välja på 3% eller 8% (…) och knappast kan kräva 11%. Det du skulle kunna göra är att ställa ett ultimatum kring de 11 procenten men med tanke på vad du skriver för övrigt får du nog vara beredd på att skaffa nytt jobb
Så som mailet var skrivet så upplever jag det mer än bara en åsikt
Jag har haft lönesamtal med NN och vi har kommit överens om en lönejustering på xxx kr. NNs nya lön ska gälla fr.o.m… oktober månad och ska vara yyy kr.
Jag kommer ha en liknande situation 2025, alltså överenskommit att jag får en viss lönehöjning efter 1 år, men 3 månader efter kommer det även vara kollektivavtalets lönerevision. Jag ska försöka argumentera att den ursprunglig avtalade höjningen ju var kopplat till en viss professionell utveckling under första året och den kollektivavtalade är en marknadsjustering, så två olika saker. Vi får se hur det går sedan. Kanske kan du använda samma argumentation?
Om de får dra tillbaka det de lovat (och skrivit) är kanske en fråga för facket - frågan är hur det påverka ditt förhållande med chefen/bolaget.
Ja, det såg rätt klart ut och då blir frågan om din närmsta chef hade mandat att göra denna överenskommelse eller inte. I många företag är man rejält begränsad i sitt mandat runt lönesättning som mellanchef i min erfarenhet.
Du borde få 8% som ni var överrens om. Förstår inte varför du ska vara med i revisionen när det redan var klart? Din chef har uppenbarligen lovat lite för hastigt.
Var trevlig men bestämd i kommunikationen. Prata med facket, om du är ansluten till ett fackförbund, om inte, kanske du kan bli det nu.
Annars, betala någon tusenlapp för att en jurist ska titta på det.
Om du har tänkt säga upp dig i år så slåss för de där 3 %-en.
Har du tänkt ha en framtid på bolaget/ha en chans på löneökningar kommande år: släpp.
“Ok chefen, jag förstår. Det var synd, men vi kan väl kompensera det nästa år? ”
Även om du har rätt så vinner du väldigt lite på att flagga dig själv som “bråkstaken”. Förstår till fullo frustrationen. Men vänd det till något gott. Avstår du denna och är medgörlig så kommer du ha “en upp” på chefen nästa år… och nästa… Det kontra "Sök upp jurist " vilket kommer göra att alla på firman kommer att älska dig.
Du har alltså förhandlat till dig 8% löneökning, vilket är betydligt högre än 3%. Detta är ingenting du nämner för nya chefen? Istället hoppas du att du ska få 8% + X% från lönesamtalet?
Chefen ger dig sedan 3% och efter att han får vetskap om ditt anställningsavtal tycker han ändå att du kan få 8+3%, dvs. 11%. Detta trots att han inte har mandat att ge dig en så pass hög ökning. Hur har du ett avtal med din arbetsgivare om att du ska få 11% när det enda du har är ett mail från din närmaste chef med kopia till löneavdelningen?
Han har varit min chef sedan jag började och var med på ett av intervjutillfällena, men var inte med när anställningsavtalet sattes. Tycker inte att det är min sak att informera om detta utan ett företag med ~2000 anställda bör ha vettiga rutiner, processer och systemstöd.
Under lönesamtalet, när jag fick upplysa chefen om hur min lön ser ut, så var det inte jag som föreslog att de 3% fortsätt skulle gälla utan det var han.
Hans mandat var 3% och att jag hade en annan avtalad höjning som lika gärna skulle kunna heta lönejustering efter 1år. Hur min lön kommer se ut har de (han och de uppåt) haft gott om tid på sig att kolla upp när potterna sattes.
Jag kommer släppa dessa 3%, men kommer framföra mina synpunkter i hur detta och annat hanterats och att de har en del att jobba på. Lite konstruktiv kritik helt enkelt.
Har du kikat vad som står i anställningsavtalet? Jag har haft samma upplägg som dig en gång men då stod det uttryckligen att jag inte skulle ta del av lönerevisionen året den avtalade höjningen skulle inträffa.
Anställningsavtal är individuella avtal och skall hållas som alla andra avtal.
Företaget kan inte frångå avtalet med hänsyn till policies, förhandlingar med facket osv.
Jag hade anställningsavtal där 30% av lönen utgick som prestationsbonus.
Företaget som var stort och internationellt tog ett år globalt beslut att ställa in alla prestationsbonusar. Men min bonus var del i mitt anställningsavtal så självklart påverkades inte denna av bonusstoppet.
Då skulle du alltså inte vara del av 2023-års revision eftersom du redan hade 2023-års revision i avtalet. Så i slutändan är det bara en chef utan koll du råkar ha.
Hej,
Jag var med om exakt samma process under mitt första år efter examen.
Jag meddelade att mitt förtroende för chefen var förbrukat, de kom med löften om kompensation längre fram men i min mening var förtroende redan brutet. Sa upp mig samma dag.
Ställ dig frågan hur du ser på ledarskapet och processen kring samtalet snarare än absolutbeloppet i slutänden.