Jag vet inte om detta ämne lämpar sig för detta forum, ursäkta om det inte gör det.
I höstas vann jag en tävling på jobbet (amerikansk arbetsgivare) där jag fick 2000 USD uppdelat på två prepaid visa-kort. Trevligt, tyckte vi, och planerade att använda detta nu i jul då vi ska göra ett större inköp på IKEA.
Nu var det dags att slå slag i saken och använda korten, men det var lättare sagt än gjort. Ikea accepterade förstås inte korten, inte heller går det att köpa ikea-presentkort som man sedan kan lösa in. Nu blir listan längre och längre, men jag har testat:
Svenskt IKEA-presentkort
Kanadensiskt IKEA-presentkort (dessa kan man lösa in i Sverige)
PayPal
Klarna (accepterar inte amerikanska kort)
Revolut (kundtjänst säger att kortet inte klarar 3DS-valideringen)
Betalo
Det enda jag lyckades få igenom är att köpa en vara på amazon.se. Att köpa presentkort på amazon.se gick dock inte igenom.
Sedan testade jag också att köpa kryptovaluta, men varken coinbase eller tre andra ställen godtog detta kort.
Detta kort är virtuellt, dvs inget plastkort utan det är bara ett kreditkortsnummer med expiry date och cvv2. Jag kan beställa plastkort, men det kostar 3 USD och tar flera veckor att komma till Sverige, och jag är inte säker ens då om det fungerar.
Så…jag vänder mig till er för inspiration. Någon som varit med om detta? Hur får jag nytta av mina pengar, och helst av allt på IKEA?
Konstigt att det inte fungerar att köpa presentkort på Amazon.se. Jag har gjort det flera gånger med ett pre-paid-kort. Om det går att köpa en vara borde det också fungera med presentkort. Du kanske kan kontakta Amazon och fråga.
Jag lade under dagen in mitt nya kort på Curve och där behövde jag komma till banken för att bekräfta att kortet var äkta. Om man inte har mer än kortnummer och CVV-kod så tror jag inte det kommer fungera.
Själv hade jag använt (det fysiska) kortet i butik och betalat för vanliga varor. Det borde fungera på Ikea-varuhus fysiskt.
Testade precis, och Curve stödjer inte prepaid-kort. Sannolikt kommer extremt få butiker i Europa stödja detta kort då det inte har Visa 3D Secure, vilket Visa verkar kräva här.
Detta är ett virtuellt kort, dvs bara kortnummer, expiry och CVV. Inget plastkort. Jag överväger att beställa ett plastkort med det tar 35-45 dagar att få hem
Detta är långt ifrån säkert då det är ett amerikanskt Visa-kort (t.ex. Klarna tar inte emot sådana) och så stödjer inte heller kortet Visa 3D Secure, vilket Visa idag kräver av alla transaktioner i Europa
Tack för svaren hittills. Efter en del testande har jag hittat att Hotels.com amerikanska site tar betalt i USA och i USD, och där kunde jag boka och betala hotell. Det blir nog utvägen eftersom vi planerat en resa senare i år, med lite trix kan jag använda den vägen för större delen av pengarna, och sedan tömma resten via Amazon