Lucka 03: Vad behöver jag, vad vill jag ha och vad villhöver jag?

Pengar är ett fantastiskt verktyg för att byta mot något som man antingen behöver eller önskar. Dagens uppgift blir att prata om vad ni behöver, vill ha eller villhöver. :slight_smile:

Öppna i youtube-appen

Ta ett papper och dela upp det i tre kolumner med rubrikerna:

• Det jag behöver
  • Det jag villhöver
  • Det jag vill ha / önskar mig

Skriv en lista var för sig och visa den sedan för varandra och berätta om vad du har satt upp och varför.

Bonusuppgift: reflektionsfrågor

Några reflektionsfrågor om ni önskar:

• Var det något som förvånade dig? På din eller den andres lista?
  • Finns det något som du önskat eller behövt länge?
  • Har ni något gemensamt på listorna?
  • Finns det något som du skulle lägga till på den andres lista?
  • Finns det något ytterligare som du ser eller tänker kring listorna?

Lycka till med diskussionen! Som vanligt får ni gärna dela med er nedan vad ni pratade om. Det uppskattas. :heart:

Fördjupning: hitta på regler för användning av dina pengar

Visa överkursinformation

Något vi brukar rekommendera alla, oavsett om man är vuxen eller tonåring, är att fundera på vilka “regler” man vill ha för användningen av sina pengar. Exempel på regler som vi själva och andra i communityn har är t.ex.:

• Om man blir sugen på att köpa något som man inte planerat för, prova lägga undan det eller ge sig själv en “cool-down”-period. Om det därefter fortfarande är något man önskar, då är det mer på riktigt. Dessutom ökar det den emotionella avkastningen eftersom man har något att se fram emot och har längtat efter. Går det över så har man sparat pengarna.

• Matcha ditt sparande med motsvarande summa med det du vill ha. Köper du något för 500 kr, lägg 500 kr i ditt sparande också så har du gjort det bästa från två världar.

• Som vuxen: när barnen vill ha något, istället för att säga: “Nej” prova säga istället: “Det låter spännande, jag vill också gärna köpa det tillsammans med dig, men då måste vi ju göra en plan för hur det ska gå till.

• Ha en lista som du uppdaterar med saker som man önskar men inte behöver akut, då kan man sedan jämföra under t.ex. Black Week, mellandagsrea, ha en bevakning på Blocket eller Pricerunner.

• Prioritera stenhårt och gå till extremerna. Om skor är viktiga, så lägg extravagant med pengar på skor (inom din möjlighet så klart) men var lika brutalt snål i de områden som inte är viktiga. Det vill säga att istället för att det blir mellanmjölk i alla områden, var mer allt eller inget.

• Bestäm vilka saker som alltid kan köpas när lusten faller på. För oss är det t.ex. frukt & bär på ICA, böcker och sladdar (:see_no_evil_monkey:) eller vissa aktiviteter till barnen som sport, turneringar eller motsvarande.

Reflektionsfrågor:

• Har du några regler för hur du använder dina pengar idag?
  • Finns det några saker som du prioriterar högt och som lite får kosta vad de kosta vill?

För dig som är vuxen har vi ett helt avsnitt på temat:

Tidigare luckor

Nedan kan du gå tillbaka till någon av de föregående luckorna: