Vissa större saker som t.ex. en resa, upplevelse, boende eller en dröm ligger längre fram i framtiden. Idag är uppgiften att prata om det tillsammans och ta reda på vad det kostar. ![]()
Idag är uppgiften att tillsammans prata om något som du önskar eller drömmer om som ligger i framtiden. Bortom 6 månader eller kanske flera år fram i tiden. Den där drömmen eller önskningarna.
- Har du något som du önskar i framtiden?
- Vad kostar det?
Om inspirationen tryter så finns nedan några vanliga exempel:
- Något specifikt t.ex. klädesplagg, bil, cykel
- Ett nytt / eget boende
- En resa
- Körkort
- Konsert
- En upplevelse med vänner
För vuxna brukar även följande dyka upp:
- Mer möjlighet att bestämma själv
- Jobba mindre
- Ett boende utomlands
- Tidigare pension
- Prova starta eget
- etc.
Misstaget många gör med drömmar, önskningar eller mål som ovan är att man lämnar dem och tar inte ens reda på vad det skulle kosta. Därför är er uppgift att utifrån minst en av era önskningar:
- Ta reda på och uppskatta vad det kostar - Vissa saker är enklare att ta reda på än andra. Att ta reda på priset för flygbiljetter till New York är enkelt. Att som vuxen ta reda på hur mycket pengar som krävs för att kunna gå i pension ett par år tidigare är klurigare. Men även det går att räkna på. Om du / ni fastnar, skriv en kommentar eller be om hjälp i forumet.
Om det är en resa, gör lite research. Vad kostar flygbiljetterna? Vad kostar hotellet? Vad kostar aktiviteterna som du skulle vilja göra? osv[^2].
Bara genom att göra ovan tar du ett steg mot det. Nu vet vi målet befinner sig och hur mycket pengar behövs. Om vi dessutom vet hur mycket pengar vi har idag, då vet vi även hur mycket pengar som behövs. Det kan vi i nästa steg använda till att skapa en plan för att nå målet. ![]()
Lycka till!
Jan
Tidigare luckor
Nedan kan du gå tillbaka till någon av de föregående luckorna:
Visa de tidigare luckorna
Lucka 04: Vad köper vi i familjen varje månad? - Spara till barn och barnbarn - RikaTillsammans Forumet
Lucka 03: Vad behöver jag, vad vill jag ha och vad villhöver jag? - Spara till barn och barnbarn - RikaTillsammans Forumet
Lucka 02: Var ska man ha sina pengar? | En bra struktur för dina pengar - Spara till barn och barnbarn - RikaTillsammans Forumet
Lucka 01: Om allt var möjligt, vad skulle du önska köpa, äga, uppleva? - Spara till barn och barnbarn - RikaTillsammans Forumet