Lurad kund tar strid mot storbank

Fast blir det inte lite som den där historien med nån tant som stämde McDonalds för att hon brände sig på kaffet, så nu står det en varning på koppen att kaffet kan vara varmt.

Jo, men alltså du beställde kokkaffe, och kokat vatten kan vara varmt… Det är liksom lite grundantagandet.

Det är lätt att tjänsterna blir så begränsade att de inte blir användbara alls, om man inte kan anta att användaren klarar vissa fundamenta.

1 gillning

Här är ett exempel på några frågor som IBKR ställer om man vill handla med optioner:

Med frågor på liknande nivå om datorsäkerhet skulle många kunna diskvalificeras från att enkelt föra över stora belopp till främmande konton.

Fast, ett bankärende via telefon tar cirka 1-5 minuter. Inte direkt begränsande för ens vardagsliv.

Bankerna behöver inte göra särskilt stora justeringar för att göra en markant förbättring.

Stör mig mest på att detta inte, mig veterligen inte är reglerat i EU lag. EU reglerar hur bankerna får jävlas (vill använda ett starkare ord här) med sina kunder, men bankerna har inga skyldigheter mot sina kunder.

Det är väldigt godtyckligt vad som anses vara vettiga nivåer. Jag kan inte överföra ens en krona från min internetbank till redan accepterad och godkänd mottagare utan att jag måste, med BankID använda min personliga kod.

Jag kan däremot swisha 10.000 till Avanza utan att ange min personliga kod, där går det bra att använda faceid exempelvis.

Dock tycker jag man som kund också har ett ansvar att skydda sig själv. Det är ju inte rimligt att överföra stora mänger pengar

Sånt där är riktigt otäckt. Och med utvecklingen i AI kommer snart riktigt FaceTime där en blåslagen vän behöver pengar till sjukhuset utomlands…

Är redan tillräckligt bra att göra rösten likt. Mitt företag skickade ut varning till de anställda då vissa chefer fått sin röst kopierad och försökte få företagsinformation skickad.

Vet inte hur sådant ska kunna motverkas…

2 gillningar

Vi har sagt inom familjen att om vi verkligen hamnar i ekonomisk knipa och behöver pengar, så får vi fråga när vi träffas. Har dock aldrig hänt under mina 43 år och då har jag ändå varit utförsäkrad och barskrapad i perioder.

Det där är ju enkelt genom kontrollfrågor. Ringer ”mitt syskon” och ber mig sätta över 10 000 kr kan jag ju enkelt ställa några frågor som jag vet att bara hon kan svaret på.

Jag kan ju säga något i stil med ”Vart reste vi till i USA första gången?”, gäller såklart att man tillhör generationen där allt inte finns loggat elektroniskt. ”

Funkade förut… men om du får ett Facetime från en uppenbart upprörd och skadad syskonbarn?

Finanztip är en Tysk youtube kanal jag följer. Helt plötsligt dök det upp en video på engelska. Skoj tänkte jag. Vet många expats som skulle ha hjälp av denna kanal på engelska.

Jag var lite trött och trodde det var nyinspelad på engelska… det var först när de började prata siffror och läste ut siffrorna som, två fem noll noll istället för att säga summan fattade jag att det var AI som gjort röst och matchat video till munrörelser! Helt sjukt vad bra det är gjort nu. Om du får ett videomedelande med lite dålig upplösning då de “är i nått fängelse nånstans”… Jag tror många skulle gå på det :frowning:

Och i det fallet. Är det bankens ansvar?

3 gillningar

Det kan i alla fall argumenteras för att det är bankernas ansvar att ha system för att återföra pengarna. Med “system” menar jag då kombinationen av administrativa åtgärder, avtal och teknik. Vi ska inte nöja oss med hur det ser ut just nu.

Vi rör oss allt mer mot realtidsclearing vilket är en bra grej i “happy path”-flödet. Men det är dags att fundera på vilka säkerhetsventiler som går att bygga in för att kunna återställa fel och hindra missbruk. Precis som i alla andra system.

Vi behöver inte heller nöja oss med de flödena som bankerna har i sina appar och i BankID. Om det går att göra bra UX så ska det göras (baserat på användarstudier och IT-säkerhet, inte mellanchefer som sitter och gissar i möten).

2 gillningar

Ingen i vår familj kör facetime. :joy:

Nu menade jag inte du synonymt med dig :wink:

Men eftersom allt kan fejkas, utom just verkliga möten, så är det nog där man får börja.

Sen skulle mina brorsbarn få vänta 20h på pengar från mig, har max 3k på min gammelbank.

Även verkliga möten kan fejkas. Svårare om man är personlig vän med banktjänstemanen. Väldigt enkelt om du är skurk och knallar in med ett fejkleg till ett annat bankkontor i stan.

Såklart, men vi diskuterade chefer och ”skadade” familjemedlemmar som ber om pengar.

De klassiska bedrägerierna finns också, men de som ökar stort är de som använder AI, telefonsamtal och digital kommunikation.

Nja… @emilv skrev ju precis att ansvaret (delvis) bör vara på banken i form av att utforma system som säger stopp.

Även fysiska bankbesök kan fejkas.

Ja, även verkliga möten kan fejkas. Men just inom familjen är nog risken liten.

Men där hjälper även mitt tips om att inte ha sin buffert på sin huvudbank.

Sen, om ens ID-kort eller identitet blir stulen, då får man polisanmäla och försöka rådda i det.

Men det är betydligt vanligare med bedrägerier över telefon, än att någon dubbelgångare stjäl ens ID-Kort eller ens identitet. Även om det säkert förekommer. Sen gäller det att tajma in bankernas öppettider, om de ens har kontor. :wink: