Lysa eller investmentbolag?

Hej, jag har skaffat Lysa fondrobot men också fått upp ögonen för att satsa i ett antal investmentbolag - men då det är innehav som påminner om varandra (breda innehav, låg avgift) så undrar jag vad ni tycker om fondrobot vs investmentbolag (som kanske har något högre avgift än säg Lysa men som också ger utdelning).

jag tänker detta som en bas i ett långsiktigt sparande, kanske till och med som pensionssparande (istället för säg en Generationsfond ligger i 35 år men som ej ger avkastning)

Varje dag i veckan: Investmentbolag …Latuour, Investor och Industrivärlden

Kombinera en global indexfond med svenska investmentbolag.

Hej Robin!

Två helt olika saker, att bygga en portfölj som täcker hela världen eller svenska investmentbolag.
Om du vill hålla på med aktier själv, då svenska investmentbolag, så vore det kanske en idé att lägga dessa som den svenska delen i din portfölj. Så istället för att ha en Sverigefond så kör du på investmentbolag för den delen av portföljen.
Så är inne på lite samma som Willy, att kombinera en global indexfond med svenska bolag.

Du kan absolut ha detta som ett pensionssparande, investmentbolag har avkastat bra historiskt och passar absolut in i den svenska delen i en långsiktig portfölj om man inte vill ha en Sverigefond.

50% Lf global index nära & 50% Spiltan inv.bolag tycker jag är en kanonportfölj.

Med den 50/50 allokering en kommer man ha 51% av innehavet i Sverige. Studier rekommenderar en home bias på upp till högst 20%. Så allderles för överexponerat mot Sverige.

Investmentbolagen äger företag som exporterar etc så spridningen blir bättre än vad du tror.
Fördelen är att 50% kan ge överavkastning och 50% följer forskningen.
Finns inget forskningsförankrat belägg för 20% homebias! Detta är bara vad vissa gissar dig till.