Lysa eller investmentbolag + index för ung nybörjare?

Hej! Jag har följt denna blogg och podd ett tag nu men är fortfarande mycket av en nybörjare vad gäller ekonomi och investering. Min tjej har för närvarande ett större belopp som är sparat av hennes föräldrar sedan barndomen. Hela summan är investerad i Swedbank Robur Transition Swed.

Trots att jag är långt från ett proffs inser jag att ha alla pengar i nämnda fond, som är både dyr (förvaltningsavgift på 1,25%) och riskabel (exempelvis är över 90% investerat i Europa exkl. Euroland) och dessutom har en morningstar-rating på en stjärna långt ifrån optimalt.

Jag trycker på att hon ska lägga pengarna någon annan stans, men frågan är vart. Ett alternativ är lysa, men det känns på sätt och vis som en onödigt låg risk i vår ålder (22 år), rätta mig gärna om jag har fel! Ett andra alternativ är, i mitt huvud, att investera 50% i Spiltan Aktiefond Investmentbolag och 50% i LF Global Indexnära, eller något liknande, för att få en diversifierad portfölj som samtidigt är både enkel och har högre risk och möjligheter än 100% lysa.

Det kan tilläggas att eftersom att det är föräldrarnas spar från början vill jag vara så försiktig och ‘‘respektfull’’ med mitt förslag som jag kan, men å andra sidan så är nog de flesta alternativ jag kan komma med bättre än att lägga alla ägg i Swedbank Robur Transition.

Tacksam för svar!

Lf global och spiltan investmentbolag 50-50 verkar bra. En del vad forskningen stödjer och en del för att slå index.

Hej Henry,

Eftersom det är ett sparande från hennes föräldrar så ligger det nog på en aktie- & fonddepå, så en försäljning av fonderna kommer innebära en viss vinstskatt.
Det ni också då får ta i beaktning är när dessa pengar ska användas, eftersom en försäljning innebär en viss skatt så behöver sparhorisonten på det nya sparandet vara en viss period för att det ska vara värt en flytt. Jan har gjort en kalkylator som du kan använda för att kolla om den tidshorisonten ni tänker räcker för att flytta sparandet eller ej, du hittar den här!

Kolla sedan in “Globala Barnportföljen” för att hitta en portfölj att investera enligt.

Investeringsbolag (IB index) har hittills i år givit ca 40 % i avkastning. LYSA har givit 0,5 % i avkastning. Det är bara att välja alternativ.