Lysa eller SP500

Hej alla!
Jag har sparat ihop en hög pengar och är nu i tankar om att omplacera mitt kapital till något med lägre risk.
I dagsläget så går tankarna i att antingen lägga kapitalet i Lysa med lång sparhorisont eller lägga dem i SPDR S&P 500 UCITS ETF som finns hos Avanza.
Den långsiktiga planen är att årligen kunna dryga ut lönen lite, med hjälp av ränta på ränta effekten.

Om man jamför mina två val, vilka för och nackdelar finns?
Samt har ni bättre förslag?

Är det inte bättre att välja en ETF som delar ut pengar då så slipper du courtage kostnader för försäljning.
Alt så kan man ju välja att x kronor ska tas ut från Lysa.

Hej!

Får man fråga hur du hade pengarna placerade tidigare? Du önskar ha “lägre risk” men för mig är 100 % SPDR eller 100 % aktier på Lysa hög risk. Det kan mycket väl vara rätt beslut för dig att ha 100 % aktier men då får man också vara beredd på att kapitalet kan svänga mycket upp och ner.

2 gillningar

Är det stor skillnad mellan SPDR och säg LF USA index? Varför inte gå in i den?

ETF är inte för svenskar, skärp er!

2 gillningar

Du slipper kanske courtage och valutaväxlingsavgift om du köper vanlig aktiefond men om man äger ETFen länge så blir inte kostnaden för valutaväxlingen så värst stor på totalen och tycker man att man får mer rätt investering genom ETFen så tänker jag att det kan vara okej.
SPDR har väl låg spread också så ingen stor risk där.
Sen kan man tycka det är en fördel att den är börshandlad också förstås!

hade olika crypto certifikat på avanza men sålde av nu när BTC gick över 100k USD

En bred global indexfond runt 0,20% och ni ska vara nöjda! ETF är mer förmånligt och man är amerikansk men inte som svensk.