Lysa i företaget?

Är lysa bra att använda även för företaget? (Eget AB, låga kostnader)

Jag tänker att det räcker att jag har en buffert på tre månaders kostnader på ett vanligt konto och har utöver det en kapitalförsäkring som är tänkt på ca 10-20 års sikt samt sparande till tjänstepension.

Jag skulle vilja en del pengar från rörelsekontot något däremellan där pengarna är trygga men ändå ger någon form av ränta och går att ta ut om bufferten skulle ta slut pga oväntad händelse Är lysa ett bra alternativ i så fall?

Vad är skillnaden mellan kapitalförsäkring och depå hos Lysa? Jag tänker spontant att depån med en högre andel räntor kan vara bra. Tänker jag rätt då?

Hej @linase,

Vad kul att du funderar över att bli kund med ditt företag.

Lysa erbjuder samma enkla, smarta och billiga tjänst även för företag.

Du kan med fördel använda dig av vår tjänst för företagets överskottslikviditet. Det är dock alltid förenat med risk att investera i värdepapper och det är inte säkert att man får tillbaka investerat belopp.

Skillnaden mellan värdepappersdepå och kapitalförsäkring är skatten. Väldigt förenklat så betalar du realisationsskatt på eventuell vinst i en värdepappersdepå. I en kapitalförsäkring betalar du en årlig avkastningsskatt oavsett utvecklingen på din investering. Som du skriver är en värdepappersdepå att föredra vi hög andel aktier. Lysa har en generell rekommendation att välja värdepappersdepå vid lägre aktieandel än 20 % och kapitalförsäkring vid högre aktieandel än 20 %.

Du är varmt välkommen att höra av dig till oss på foretag@lysa.se om du skulle ha ytterligare frågor eller funderingar.

Trevlig fredag!

Bästa hälsningar,
Axel på Lysa

1 gillning

I en företagsägd kapitalförsäkring behöver du inte redovisa några transaktioner, bara ingående och utgående saldo varje redovisningsår. Bokföringsmässigt mycket enkelt. Dessutom blir skatten väldigt låg på årsbasis, lägre än bolagsskatten, om du får bra avkastning. Men du betalar skatt alla år, även om depån har krympt.

1 gillning

Var själv på gång att starta en kapitalförsäkring för företaget hos Avanza men efter att ha tröttnat på att det kändes som jag hamnat hos Nordbanken på 90-talet i hanteringen så blev det Lysa istället som var klart mer rappa och smidiga.

1 gillning

Jag har haft företagsägd kapitalförsäkring hos Avanza och det fungerade helt problemfritt. Men det är några år sedan.

1 gillning

Tvivlar inte på att det fungerar bra när det väl är igång. Men när en aktör erbjuder en snabb och smidig digital process och den andra en mer manuell trög sådan så kunde jag inte riktigt se någon anledning att köra Avanza.

Tjänstepension osv. finns dock hos Avanza liksom ett visst privat sparande, så inte så att jag har något emot Avanza som så.

1 gillning

Tack alla! Nu klarnade det lite. Jag har en KF hos Nordnet som är lite mer långsiktigt med aktier så en depå hos lysa med hög andel räntor låter som ett bra komplement då👍

1 gillning

Kan man ha Lysas sparkonto som företag?

Hej @Anonym,

Tack för frågan!

Idag är det inte möjligt med Lysa Sparkonto som företagare, men detta är något vi kikar på då vi tror det hade givit värde och varit efterfrågad feedback.

Ha en fin dag!

Bästa hälsningar,
Oskar @ Lysa

2 gillningar