Hej! Vad har ni att säga om LYSA för företag? Jag har en mindre summa i mitt företag (omkring 3-400k) att spara och funderar på en företags-KF i Lysa. Kan inte mkt om enskilda fonder och eller finans och vill inte heller lägga massvis med tid på det. Vad finns för fördelar/nackdelar, med lysa? KF generellt vs depå? Annat att tänka på just när det gäller att spara i företaget?
Tycker personligen det är för dyrt med KF hos Lysa. Väljer då hellre Avanza Auto eller Nordnet One om man vill ha helt automatiskt fondrobotlösning. Beroende på sparhorisont och risknivå är generellt KF att föredra framför depå skattemässigt, tråkigt med 30% i skatt på vinsten.
Generellt förslår jag att maxa lön upp till brytgräns samt max utdelning innan man investerar.
Håller med @alec i allt han skriver ovan, men har ändå valt att ha majoriteten av företagets sparande hos LYSA. Men det bör noteras att 0.2 % i avgift för Kapitalförsäkringen, tror dock att den kommer försvinna inom en inte allt för lång framtid om Lysa lyckas att bli försäkringsbolag själva.
Står själv lite i valet och kvalet för den vinst mitt bolag gjort. I och med att jag har det mesta av mitt privata sparande hos Lysa så hade det varit trevlig att även ha företagssparande där. Hoppas det blir som @janbolmeson säger att de slopar avgiften ifall de lyckas blir ett försäkringsbolag. Det hade iallafall gjort valet betydligt enklare, för mig iallafall!
Jag kollade upp Avanza och KF kostar ingenting där, så ev är det bättre alternativ än lysa så länge de tar avgifter för Kf. Finns det andra nackdelar med Avanza jmf lysa i övrigt? Kostnader eller fondrobotmässigt? Avanza auto är ungefär samma som lysas robottjänst antar jag?