Lysa för företag 2.0

Hejsan !

Lysa lanserade idag ett nytt sparande " Lysa för företag 2.0.

Detta sker via en kapitalförsäkring hos Futur Pension (tidigare Danica Pension) – allt för en total avgift om ca 0,6 % per år.

Vad anser du om kostnaden samt placeringen

Hej!

Jag är också mycket intresserad av att höra vad ni har för åsikter om kostnaden. LYSA lägger ju vad jag förstår på en kostnad om 0,2% då det sker via Futur Pension. Hur står sig exempelvis kostnaden jämfört med Avanza Auto och anser ni att den något högre kostnaden motiverar att trots allt välja LYSA framför Avanza auto?

Stort tack på förhand!

Mvh

Jonatan

Hej!
Hänger på här :wink: Gillar verkligen Lysa (sparar mycket privat där) men deras kapitalförsäkring för företag kostar betydligt mer (nästan dubbelt) än en kapitalförsäkring med en global “Rikatillsammans-portfölj” på Avanza. Är enkelheten med Lysa värd den extra kostnaden? Hur resonerar ni andra i vår Community?
mvh Anders

Min personliga åsikt är att för mig så är Lysa för dyrt, gör mer än gärna jobbet själv.
Men för någon som verkligen inte vill handskas med sitt sparande så kan det absolut vara värt pengarna.

Jag har haft Lysa för företaget ett tag men de där extra 0,2% är en nagel i ögat. Speciellt då man får absolut ingenting för det. Avgiften till Lysa förstår jag, och avgifterna till fondbolagen samt transaktionskostnaden. De får man något för i mina ögon (nödvändiga). Men en avgift bara för att få ha ett konto är som att bara bränna upp pengarna. Sedan förstår jag att Lysa inte kunde ingå samarbetsavtal med försäkringsbolaget utan att de skulle få något för det.

Då jag inte har något emot att pilla lite med mina investeringar så kommer jag flytta till Avanza istället. Men som föregående talare skrivit så hade jag behållit Lysa om jag inte alls var intresserad av att pilla med investeringarna.