Företaget Lysa går inte med vinst och satsar på att utvecklas i flera länder. Om satsningen inte funkar och Lysa går i konkurs så är visserligen våra pengar skyddade men det bli ju ett konkursbo och det kan ta tid att få ut sina besparingar. Känns oroligt. Vad säger ni på Lysa om detta?
Har för mig att denna frågan va upp i senaste intervju med Lysa och att de röda talen har med deras expandering till andra länder att göra, att de hade med marginal gått plus annars. De har enligt sig själva stabila och långsiktiga investerare.
Min intryck från vad jag läst och hört (forum & podd) är att detta inte är ett problem men det finns ju även de som förespråkar att diversifiera sin kapital över olika plattformar.
Någon får gärna korrigera mig om jag har fel.
Det är extremt vanligt att växande företag inte går med vinst i expansiva faser eftersom det är fokus på att ta marknadsandelar och inte ge utdelning till ägarna.
Det är absolut ingenting annärkningsvärt
Min uppfattning är att de kan gå vinst idag om de slutar satsa på expandering. Så om expanderingarna inte verkar fungera får de ju bara tänka om… övertygad om att lysa har koll på sin ekonomi 
Hej @Cocoon
Tack för din fråga! Vi fick nyligen samma fråga i vår Lysa Community-grupp på Facebook och svaret här på RikaTillsammans kommer vara samma som på Facebook för er vetskap då vi tror på öppen dialog och transparens med befintliga såväl nya potentiella Lysakunder.
- Att Lysa går med förlust
Bolagets finansiella status ligger i linje med vår långsiktiga plan att investera i att utveckla tjänsten och göra den ännu bättre för dig som kund. Vår mission är att göra det lätt att spara rätt och för att kunna ge fler människor möjligheten till ett bättre sparande är planen att lansera Lysa på fler marknader i Europa. Ju fler som sparar med Lysa, desto större möjlighet har vi dessutom att sänka avgifterna för våra kunder (något vi hittills gjort fem gånger, se Nu blev ditt sparande ännu billigare (igen)). Precis som flera av er är inne på är vi ett tillväxtbolag som investerar i fortsatt expansion och vi har kapitalstarka och långsiktiga ägare som står bakom denna vision och tidsplan. Men om satsningen inte skulle lyckas kommer vi minska våra kostnader för att ställa om bolaget till lönsamhet, utan att göra några avgiftshöjningar.
- Vad händer om Lysa går i konkurs?
Då Lysa står under Finansinspektionens tillsyn är dina pengar lika säkra på Lysa som på din bank. Detta innefattar bl.a. att vi har ett lagkrav på oss att hålla företagets (Lysas) tillgångar (både medel och värdepapper) separata från våra kunders tillgångar, vilket innebär att dessa inte ingår i ett konkursbo i det fall Lysa skulle gå i konkurs. Våra externa revisorer kontrollerar löpande att vi efterlever detta. I händelse av en konkurs i Lysa och Lysas fondbolag regleras processen avseende fondernas fortsatta förvaltning enligt lag. Fondernas förvaringsinstitut (som är Danske Bank) har vid en konkurs som uppgift att omgående ta över förvaltningen av fonderna och se till att fonderna antingen drivs vidare, eller att investerarna får investerade medel utbetalade till sig efter det att fonden avvecklas.
- Angående kostnader
På Lysa tänker vi lite annorlunda jämfört med många andra bolag, i synnerhet inom finansbranschen. Istället för att lägga pengar på traditionell marknadsföring fokuserar vi alla våra resurser på att förbättra produkten, bl.a. genom att anlita duktiga utvecklare eller andra medarbetare. Det huvudsakliga sättet vi har vuxit på hitintills är med hjälp av rekommendationer från befintliga kunder till familj och vänner, något vi känner en otroligt stolthet över. Vårt fokus är, har alltid varit och kommer alltid att vara, att leverera maximalt kundvärde – och till följd av detta, få förtroende från ännu fler att förvalta mer kapital.
Vi finns här för att besvara eventuella frågor eller funderingar!
Bästa hälsningar,
Oskar @ Lysa
Tack Oskar!
Kommer aldrig att investera i något företag som ej går med vinst efter att ha existerat ett tag. Den klassiska uppblåsta affärsmodellen finansierad av investerare tills de trötnar och drar ur pluggen. Been there done that.
Vad menar du? Lysa som bolag är privatägt.
Om du har ett Lysakonto är du inte delägare i bolaget Lysa.
Sen har i princip alla bolag börjat som tillväxtbolag. Det är helt normalt.