Om detta redan avhandlats i forumet ber jag om ursäkt. Som ny är det väldigt mycket att läsa in sig på.
Jag har min mellanriskhink på Lysa i en 60/40 portfölj. Har valt att ha den där för att jag inte känner mig så hemma på att själv investera i räntor.
Vad tror ni om alternativet att ha två portföljer på Lysa?
En med bara räntor och en med bara aktier.
Jag kan ju sätta in 40% av kapitalet i räntor och 60% i aktier.
Nackdelen som jag ser det är att jag får balansera om manuellt.
Fördelen blir att om jag behöver kapital vid t.ex. en långvarig börsnedgång så kan jag sälja enbart räntor som kanske behåller värdet bättre ( istället för både aktier och räntor 60/40).
Min åsikt är att du spontant kan spara lite med att ha en egen portfölj då på ex Avanza. Tanken med lysa är att få automatisk ombalansering för en liten avgift på en bred portfölj.
Ska du ha räntefonder så bör du tänka (väldigt) långsiktigt. På kort sikt är det bättre att ha pengarna på ett obundet sparkonto med upp till 1% garanterad ränta istället.
Ditt exempel
låter som ett tillfälle där du ska låta Lysa sköta ombalanseringen och inte ta ut pengar som är tänkt att jobba långsiktigt.
Det finns två anledningar till varför jag själv även använder Lysa och inte enbart kör Avanza. Första anledningen är för att jag som novis körde helt enligt RT-modellen, och följde råden. Det andra anledningen är ombalanseringen, vilket du tappar helt om du kör ett aktie- och ett räntekonto. Men det är hugget som stucket.