Lysas insättningsgaranti

Hej på er!

Jag är rätt färsk när det kommer till insättningsgaranti, sparade och så. Har sett att det finns en del erfarna här inne. Undrar lite vad man ska göra nu när man har så pass mycket sparande att jag börjar komma upp i den där insättningsgarantin? Ska man ens bry sig om det, ska man dela upp sparandet på något sätt?

Jag sparar via Lysa om det betyder någonting?

Tacksam för svar.

1 gillning

Pratar du om deras sparkonto eller investeringar i värdepapper (fondroboten)? Insättningsgarantin gäller vanliga sparkonton (Sparkonto Auto), i deras fall via de två olika sparkonton som finns hos andra banker. Du får alltså dubbel insättningsgaranti (2 mkr).

2 gillningar

Om vi pratar värdepapper så heter det investeringsskydd. Men det är bara relevant om Lysa skulle ha blandat ihop tillgångarna, exempelvis på grund av felaktig hantering eller brottslighet. Dina värdepapper finns hos förvaringsinstitutet (Danske Bank) och är dina, även om Lysa skulle konka. Pratar vi fondroboten så kan du alltså lägga in hur mycket som helst.

5 gillningar

Tack Harvest för fantastiskt svar. Jag har ju uppenbarligen snurrat ihop det ordentligt. Investerar i deras fondrobot och kommer fortsätta stoppa in pengar där. :slight_smile:

2 gillningar

Insättnings garanti gäller inte fonder aktier o sånt. Rätta mig om fel.

Kommer man upp till insättningsgarantin beloppet kan man ha en bank till helt enkelt som har insättningsgaranti.

1 gillning