Månadsspara i en fond eller ny fond per månad

Hej!

Att månadsspara är det som återkommande tas upp här på forumet och på youtuben. Indexfonder osv, månad för månad lägga in en summa. Jag undrar om det skulle finnas någon skillnad i att månadsspara en summa varje månad men inte i samma fond utan en ny fond eller aktie varje månad. Principerna kring låga avgifter, index osv osv har man kvar men man investerar bara i en fond, fondrobot, aktie, råvara, krypto osv osv en gång.

Vad sägs om detta?

Varför?

Känns som det blir lurigt att hitta bra kvalitet på fonderna efter några års investerande.

1 gillning

Jag gillar excel och kategorisering

Känns som ett ypperligt sätt att investera det som gått bra på sistone - och därmed handlas dyrt - och kanske få sämre framtida avkastning. Eller köpa något som går dåligt och tar lång tid att återhämta sig.

En av fördelarna med att månadsspara är ju att du även köper de stunder fonden är “billig”.

Jag är övertygad att mina investeringar gått åt helvete om jag försökt mig på det du säger. Som påpekat ovan tar det även snabbt slut på intressanta grejer är jag rädd. Eller så hittar du nånting du vill investera i men du måste vänta en månad att köpa in dig.

Varför inte bara ha en lekhink och vara aktiv i denna?

1 gillning

Skulle personligen hellre välja ut 1-2 fonder max inom de kategorierna som du vill investera inom och sedan använda dessa i månadssparandet. Endast byta fonder om det skulle dyka upp någon som är bättre (t.ex billigare och bredare). Känns oerhört meckigt och meningslöst att köpa en ny fond varje månad.