I går tisdag gjorde jag mitt märkligaste aktieköp någonsin av Investment AB Spiltan. Det går endast att handla på tisdagar. Jag ville testa om det var en bra strategi och investerade i några aktier. Nackdelen med handel på tisdagar är att det inte är någon större omsättning på marknaden och att man endast kan följa utvecklingen av sin investering på just tisdagar. Det kändes lite som att komma in i en liten lanthandel på den småländska landsbygden och ställa sig i kö för att få den stora nåden att få köpa Investment AB Spiltan. Investment AB Spiltans största innehav är Paradox 48,99% av innehavet. Jag köpte Paradox som går att handla vilken dag som helst på Avanza. Paradox går nu som tåget i min portfölj alla dar i veckan. Min investering av Investment AB Spiltan kommer jag att sälja av så fort som möjligt någon dag…just det! Får vänta till på tisdag med den affären. Allt gott ![]()
![]()
I 20 års tid var det en gång i månaden om jag minns rätt, så det har gått framåt…
Det går ju an raljera, men faktum kvarstår. De sista 20 åren har Spiltan utklassat Börsen med hästlängder. Jag har inget emot handel en gång per vecka med den värdeutvecklingen. De som var med från början och satsade några blygsamma kronor har ju blivit mångmiljonärer hela bunten.
Telefonköp är undervärderade (som upplevelse)! Köpte ett bolag samma dag som notering och då fanns det ännu inte i systemen på den svenska nätbanken än, så fick handla via telefon. Rolig upplevelse, men folk brukar skämta om att man får “sämsta möjliga pris”.
Fördelen om du köper Spiltan istället för Paradox är att du får ca 22% rabatt på köpet. Och även tillgång till ca 33% onoterat
En rätt trevligt deal om du frågar mig.