Hej, har en del investerat i Spiltans bägge investmentsbolags fonder som jag gillar.
Funderar lite på om man även skulle ta ett litet bet på aktien Investment AB Spiltan som just nu verkar handlas med en substansrabatt på 22%. Jag har inte gjort någon djupare hemläxa utan känner bara tilltro till teamet bakom, innehaven verkar spännande och rabatten en smula tilltalande. Någon mer som har funderingar på denna eller har några vettiga åsikter?
Är inte den första frågan att besvara isf snarare huruvida jag tror jag eller Spiltan är bäst på att bedöma Paradox potential?
(Paradox verkar vara högt värderat, har svårt att avgöra om det är rimligt eller ej. Sen är väl inte Paradox ett permanent innehav i portföljen heller)
Jag äger Spiltan sen innan de börsnoterades. Stor övervikt på Paradox men det är en klassisk köp-och-glöm-aktie som du har under många år. Detta är den uttalade ambitionen och gestaltas av att den bara handlas på tisdagar.
I dagsläget så får du vid köp av Spiltan Paradox till en rejäl rabatt och dessutom ett gäng noterade och onoterade bolag på köpet, som en diversifiering. Det är ju ett investmentbolag du köper så det är ju delvis likt en fond, och ägs med fördel på lång sikt. Jag har själv hög tilltro till Per H. Börjesson och gänget bakom, vilket är en anledning till att jag äger aktien. Men som sagt - det är en riktigt långsiktig aktie.
Det är så jag vill ha det! Har sålt av ett betydande innehav av aktier och bytt ALLT till fonder, mestadels index, men funderar på ett behålla EN aktie på lååång sikt och eftersom jag redan har en hel del investerat i Investor (som var ett annat alternativ) via Spiltan investmentbolag funderar jag på om inte denna aktie ist kan få vara ett lite spännande inslag i lekhinken
Jag gillar! Spiltan är ett av mina största aktieinnehav. Men som sagt tror man inte på paradox och spel i allmänhet så kanske de är dumt att investera i just spiltan
Skulle nästan vilja vända på det, hur kan man inte tro på spel i allmänhet som långsiktig investering? Sen är jag som sagt lite för dåligt insatt i just Paradox, men sugen på ett bet.
Spiltan har inte haft en god utveckling under 2023, till skillnad mot de flesta tidigare år, och har nu en ovanligt stor rabatt. Ett skäl kan vara att den bara handlas en dag per vecka. Man har aviserat byte av plattform och handel varje dag. Aktien är som flera sagt starkt beroende av Paradox. Jag har ägt den länge med god utveckling och tror på teamet bakom och att småbolag kommer tillbaka. Men aktien är nog inget för den som söker kortsiktighet utan bör ligga långsiktigt i botten av en portfölj,
Vedertaget Sveriges bästa årsstämma!
En stark strävan till god aktieägarkommunikation, alla ägare får årsredovisningen hemskickad årligen. Dålig likviditet med denna listningen, därför stor substansrabatt. Efter ett listbyte kan även institutioner och fonder bli eventuella ägare.
Bara att blanka bort Paradox om man inte gillar det.
Har tidigare lyssnat på VD och fått ett bra intryck.
Dock inte köpt aktier i bolaget då jag inte gillar att två innehav står för nästan 60%, varav den ena ensam står för 50%.
Har 30+ olika aktier i portföljen, så egentligen inget problem med att det skulle bli stor andel i ett bolag som Paradox men då kan jag likaväl köpa Paradox direkt.
Hade Paradox stått för ca. 10-15%, då kanske jag hade funderat på köp.