Nya fondbestämmelser för Spiltan Aktiefond Investmentbolag

Hej!

Det var något avsnitt nyligen där det nämndes att gå med i nyhetsbrev från fondbolag / fonder man är intresserad av. Sagt och gjort, och så klart råkar det komma ut en förändring i en fond som jag tror många läsare här har.

Därför tänkte jag bara upplysa om att Spiltan Fonder precis gjort en förändring i fondbestämmelserna för Spiltan Aktiefond Investmentbolag. Bland annat:

Fondbestämmelserna för Fonden justeras så att formuleringen avseende ”företag med investmentbolagskaraktär” blir likadan som den i vår andra investmentbolagsfond, Spiltan Globalfond Investmentbolag, varmed konglomerat även kommer att ingå i Fondens inriktning.

Jag antar att detta beror på att just investmentbolag varit väldigt populära senaste tiden, och jag får anta att just denna fond haft ett väldigt stort inflöde och har svårt att hitta tillräckligt mycket investmentbolag att investera i på ett rimligt sätt.

Det bekräftas väl indirekt med:

Härutöver tas en begränsning bort avseende att Fondens två största innehav ska vara investmentbolag eller företag med investmentbolagskaraktär

… vilket jag faktiskt kan tycka är en ganska stor förändring baserat på att de ändå har kvar namnet Investmentbolag i fondnamnet. Men det är kanske, som sagt, en nödvändig förändring om de ska kunna hantera ännu större inflöden.

Mellan raderna säger jag alltså att de som är väldigt noga med vad de investerar i och/eller har stora innehav i denna fond kanske vill läsa igenom hela deras pressrelease :slight_smile:

14 gillningar

Håller med. Jag tycker namnet varit missvisande även tidigare.

Kanoninlägg i övrigt. Ingenting jag skulle snappat upp. Min sambo månadsparar en mindre del i denna. Får se över fördelningen vid nästa ombalansering.

4 gillningar

Har fram till inte så längesedan trott att det varit en aktiefond som agerar som ett investmentbolag, inte en aktiefond som ska investera i investmentbolag :man_facepalming: Antar att jag drog denna slutsats därför att jag visste att de hade ett stort innehav i Paradox, så det kanske inte är en så konstig slutledning att dra egentligen.

2 gillningar

hej, intressant information om Spiltan fond. Jag började spara i det förra månaden och jag har redan sett det gå ner lite. intressant att se hur det kommer att utvecklas i framtiden.

förresten, jag har en fråga. När på dagen räknas den här fondens värde? Mina andra fonder ökar eller minskar en gång om dagen, men den här Spiltan verkar röra sig lite hela tiden? Vet ni?

1 gillning

Spiltan AB är ett investmentbolag, vara största innehav är Paradox.
Spiltan Investmentbolagsfond är en fond som inte har något innehav i Paradox

7 gillningar

När Spiltans investmentbolagsfond kom var det en lysande idé. Så länge investmentbolagsrabatten fanns betalade man “75 öre för 1 krona”. Nu när rabatterna i princip är borta känns konceptet inte lika bra. Jag förstår att man behöver göra någonting.

Har man fortfarande kvar sin låga avgift blir det kanske en aktivt förvaltade fond till ett lågt pris. Personligen hänger jag med ett tag till, men är beredd att snabbt växla till en indexfond.

1 gillning

Såg att Spiltans investmentbolag fond har drygt 4% i XACT OMX30 ETF. 7nde största innehavet. Så vi betalar förvaltningsavgift till Spiltan för att Investera i etf med förvaltningsavgift? :slight_smile:

1 gillning

Precis samma som Lysa alltså :wink:

2 gillningar

Nåja, inte direkt samma sak men du har en poäng. :slight_smile: